nieuws

LZV mag eindelijk de weg op in Vlaanderen

Distributie

LZV mag eindelijk de weg op in Vlaanderen

Logistiek dienstverlener NinaTrans in Vlaanderen heeft de primeur dat het (eindelijk) als eerste in Vlaanderen mag rijden met twee LZV’s. De 25,25 meter lange supertruck, ook wel Ecocombi genoemd, zet het bedrijf sinds donderdag in voor leveringen van goederen afkomstig van bierbrouwer AB Inbev.

De twee ecocombi’s vervangen drie gewone vrachtwagens, meldt AB Inbev in een persbericht. Met de LZV’s wil de biergigant, bekend van de biermerken Jupiler, Stella Artois en Leffe, zich samen met NinaTrans inzetten om de logistieke activiteiten efficiënter en duurzamer te maken met respect voor de verkeersveiligheid.

Tweejarig proefproject

De ‘supertruck’ volgt een vast vergund traject van NinaTrans in Heverlee naar logistiek dienstverlener Katoen Natie in de haven van Antwerpen. Dit initiatief maakt onderdeel uit van een tweejarig proefproject waar de Vlaamse Overheid begin vorig jaar groen licht voor gaf.

Te strenge criteria

De criteria die Vlaanderen stelde aan deelnemers bleken dusdanig zwaar dat van de meeste aanvragen, waaronder alle Nederlandse, werden afgewezen. Een handvol bedrijven bleken slechts aan de eisen te voldoen voor het verkrijgen van een vergunningen om met LZV’s te mogen rijden, waardoor vooraf al een fiasco dreigde.

Duizend LZV’s in Nederland

In Nederland zijn ecocombi’s al jaren gemeengoed. Vorig jaar juni reikte minister Schultz nog de duizendste ontheffing uit voor een ecocombi. Het voordeel van deze vrachtwagens is dat ze tot zestig procent meer vervoeren dan een gewone vrachtwagencombinatie met dezelfde hoeveelheid brandstof. Hierdoor levert de inzet van LZV’s een gemiddelde CO2-reductie op van 27 procent, samen met een kostenbesparing van twintig procent.

Milieudoelstellingen realiseren

AB Inbev wil tegen eind 2017 acht wereldwijde ambitieuze milieudoelstellingen realiseren, waaronder een daling van de CO2-uitstoot in de logistieke activiteiten. Het LZV-project past volgens de bierbrouwer binnen dit streven.

LZV’s rijden op een vast traject

De twee ecocombi’s van NinaTrans mogen alleen rijden op een vas traject over de E40, ring rond Brussel, E19 en de A12 tot in de haven van Antwerpen. Het traject is zo bepaald dat het grootste deel via de snelweg verloopt met een beperkt voor- en natraject. De transportdata van de ecocombi-transporten zal worden vergeleken met deze van traditionele transporten om een objectieve evaluatie van het project mogelijk te maken.

Richtlijnen moeten worden aangepast

De website Transportmanagement.be meldt vandaag dat de Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) tevreden is over het eerste proefproject. TLV, de evenknie van TLN, stelt alleen dat de vooropgestelde criteria op vlak van infrastructuur en routes te streng zijn voor een volwaardige proef met de ecocombi’s. “Slechts een beperkt aantal van de ingediende dossiers zal wellicht aan alle vereisten kunnen voldoen”, aldus de federatie tegen Transportmanagement.be. TLV roept de Vlaamse overheid daarom ook op om opnieuw rond de tafel te zitten om de voorwaarden bij te sturen.

Reageer op dit artikel