nieuws

Stadsdistributie Rotterdam in 2020 volledig elektrisch

Distributie

Stadsdistributie Rotterdam in 2020 volledig elektrisch

De bevoorrading van de Rotterdamse binnenstad moet in 2020 alleen nog maar met elektrische voertuigen gebeuren. Dat hebben de gemeente Rotterdam en vervoerders met elkaar afgesproken in dinsdag gesloten ‘Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek’.

De intentieverklaring werd ondertekend tijdens de Ecomobielbeurs in Rotterdam Ahoy eerder deze week. Onder begeleiding van TNO gaan gemeente Rotterdam en een aantal regionale transporteurs en logistiek dienstverleners de ambitie verwezenlijken om het goederenvervoer in de Rotterdamse binnenstad in 2020 emissievrij te laten zijn. Dit betekent onder ander dat over  zes jaar het goederenvervoer grotendeels elektrisch zal zijn en beter verspreid over de dag plaatsvindt.

Rotterdam worstelt met luchtkwaliteit

Door te spreiden zijn er volgens de ondertekenaars van de intentieverklaring grote voordelen te behalen voor de luchtkwaliteit en geluidsbelasting. Noodzakelijk, want van de vier grootste steden (G4) in Nederland worstelt Rotterdam nog het meeste met de luchtkwaliteit.

Ecostars-programma

Voorafgaand aan de ‘Green Deal’ zijn TNO, de gemeente Rotterdam en enkele koplopers die deelnemen aan het lopende Ecostars-programma aan tafel gaan zitten om een wat men noemt ‘gedeelde ambitie neer te zetten’.

Schone voertuigen en minder kilometers

Het doel van de Green Deal 010 Zero Emmission Stadslogistiek is het verbeteren van de leefbaarheid en de gezondheid van de Rotterdammer, door het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit doel wordt bereikt door meer schone voertuigen in te zetten en het organiseren van minder kilometers.

Gedragsverbetering chauffeurs

De maatregelen in de Green Deal 010 zijn verdeeld in drie sporen: schone(re) oplaad- en voertuigtechniek, efficiëntere logistiek oplossingen en het verbeteren van het gedrag van chauffeurs.

Aansluiting meer verladers en vervoerders

De koplopers binnen de Green Deal: Bidvest DeliXL, G. Van der Heijden Distributie, Getru Bedrijven, Klok Containers, Post Kogeko en Roadrunner Koeriers rekenen op actieve navolging van andere vervoerders, verladers en overige logistieke partijen.

Geen aanvullende en dwingende maatregelen

De gemeente Rotterdam faciliteert de hele transitie en zegt bij monde van wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid) voorlopig geen aanvullende en dwingende maatregel te nemen om meer vervuilende diesel- en benzinemotoren te weren in de binnenstad. Langenberg verklaarde dit gisteren tegen De Telegraaf.

Huidige milieuzone is voorlopig voldoende

De Maasstad heeft overigens al sinds 2007 een milieuzone waardoor vuile trucks  en bestelauto’s niet meer in de binnenstad mogen. Dat is voorlopig voldoende, aldus Langenberg in De Telegraaf.

Reageer op dit artikel