nieuws

APM stelt opening terminal drie maanden uit

Distributie

APM stelt opening terminal drie maanden uit

De containerterminal van APM, die in aanbouw is op de Tweede Maasvlakte, gaat niet in november open, maar in februari volgend jaar. De reden is dat de veiligheidstests van de kadekranen niet op tijd zijn afgerond.

De aanleg van de ‘modernste’ terminal ter wereld liep, sinds de aanleg is gestart in 2012, vrijwel geheel volgens planning. Directeur Frank Tazelaar van de nieuwe terminal zegt dat alle milestones zijn gehaald. “Nu in de eindfase van proces lopen we aan tegen bepaalde veiligheidsissues in het overslagproces tussen havenkranen van AGV’s. Dat heeft er toe geleid, dat we drie maanden later open gaan dan gepland.”

Automatisch achter een hekwerk

Veiligheid is naast productiviteit en duurzaamheid een absolute voorwaarde om succesvol te kunnen opereren. APM wil met de terminal op het nieuwe haventerrein de veiligste containeroverslaglocatie wereldwijd worden. Op het terrein is 60 hectare voorzien van een groot hekwerk. Daarachter doen de automatische voertuigen (AGV’s) en stackkranen hun werk. “Zodra iemand ongeautoriseerd het hek opent, staat echt alles stil”, vertelt Tazelaar. “Dat geeft aan hoe belangrijk veiligheid voor ons is. Waar geen mensen zijn, is ook geen gevaar voor ongevallen.”

Havenkranen op afstand besturen

De komende maanden gebruikt de terminaloperator om het testproces verder uit te rollen. Daarvoor zullen ook testschepen aan de kade verschijnen. Nu al is er de nodige bedrijvigheid op terrein, dat voor binnenvaart en voor deepsea schepen een aparte kade heeft laten aanleggen met eigen kadekranen. Bijzonder is dat de acht kadekranen niet meer door een kraanmachinist worden bemand, maar vanuit een kantoor met een remote control. Dat is een primeur in de afhandeling van containers.

Nieuw is ook de volledig elektrisch aangedreven AGV-vloot van (op termijn) zestig voertuigen. Veiligheid en duurzaamheid hebben tot het maken van deze keuzes geleid. “Jammer dat we nu later open gaan dan gepland. Maar we willen niet een commerciële opening voor de vorm. Op het moment dat we open gaan, liggen hier ook daadwerkelijk schepen aan de kade die we direct gaan lossen.”

Reageer op dit artikel