nieuws

Oss wil hoger op de logistieke kaart

Distributie

De Nationale Distributie Dag (NDD) was gisteren gehuld in Brabantse gezelligheid. Theater De Lievekamp in Oss deed zijn naam eer aan. De logistieke netwerkbijeenkomst bracht een inhoudelijk programma met hier en daar een scherp randje. En een ambitieuze burgemeester.

Oss wil hoger op de logistieke kaart

In de lijst van Logistieke Hotspots van logistiek.nl klom de regio Oss fier op naar een vijfde plek. Maar de ambitie is niet minder dan een nummer 1 positie, liet burgemeester Wobine Buijs weten. De regio kent nu nog verschillende logistieke platforms – in Veghel, Den Bosch, Oss – maar de instanties samen gaan aan de slag om het totale plaatje in te vullen met goede weg-, water- en spoorverbindingen. Met als kloppend hart – volgens de burgemeester – de gemeente Oss, wat volgens haar staat voor One Stop Shopping.

Belangrijke rol houden in buitenlandpromotie

Ambitie heeft NDL, de organisator achter de jaarlijkse NDD, ook. De nieuwe voorzitter Carel Paauwe sprak zijn leden toe. Binnenkort komt een advies uit over de invulling van de buitenlandpromotie, waarin diverse partijen vanuit de Topsector Logistiek hun visie gaan uitvouwen. NDL is er alles aan gelegen om in dit proces een belangrijke rol te (blijven) vervullen. De strategie zal verschuiven naar meer focus op een selecte groep bedrijven in Amerika en Azië, die plannen hebben om zich in Europa (Nederland?) te vestigen.

Teveel bezig met operatie, niet met strategie

Forever Direct is een Amerikaans bedrijf, dat Nederland koos als  vestigingsplaats. Eerst met behulp van DHL, maar sinds dit voorjaar met een eigen goudkleurig pand in Roosendaal. Martin Zegers en Corne Mathijssen liepen de overwegingen langs, die hadden doen besluiten om niet langer uit te besteden. Eén daarvan: logistiek dienstverleners zijn vooral bezig met de operatie, niet met strategie, “zoals bedrijven als Exel vroeger wel deden”. Het ontbreekt aan visie op de totale supply chain. Overigens wil de Amerikaanse eigenaar sowieso liever alles in eigen hand houden.

Vanuit de Amerikaanse medische sector sprak Joseph Galatowitsch de NDD toe. Hij wees op de verschillen met Europa en constateerde, dat Amerikaanse fabrikanten staan te popelen om de Europese markt op te gaan, maar niet goed weten hoe. Hier liggen zeker voor Nederland grote kansen volgens de Amerikaan.

Veranderingen in goederenstromen

Namens streekgenoot DAF Trucks betrad COO Richard Zink het podium. Hij kreeg vragen op zich af over de modal shift van weg naar water, ook voor de eigen productiebedrijven. Zink erkende dat er veel gebeurt op dit gebied in en rond Eindhoven en dat andere grote verladers steeds meer het water op zoeken. Maar hij wees op het aspect betrouwbaarheid, van groot belang in de sterk gerationaliseerde productieomgeving. “Als er dagelijks ieder kwartier stipt een trein voor je deur komt, laat je de auto wel staan. Maar zover is het nog lang niet, ook niet in het transport.”

Het toekomstperspectief voor de sector werd geschilderd door Marike van Lier Lels als lid van de Raad van leefomgeving en infrastructuur (Rli). De goederenstromen zullen de komende decennia sterk veranderen door allerlei technologische en maatschappelijke vernieuwingen. “Rotterdam zou zich sterk moeten maken om in Europa de belangrijkste hub te worden voor retourlogistiek en recycling van afgedankte producten met een restwaarde.” De circulaire economie en de gevolgen voor goederenstromen komen uitvoerig aan bod in een binnenkort te verschijnen advies aan de minister.

Reageer op dit artikel