nieuws

AH bespaart veertien miljoen euro op logistiek

Distributie

Supermarktconcern Albert Heijn heeft in een jaar tijd een besparing gerealiseerd van veertien miljoen euro op zijn logistieke kosten. Die besparing is vooral te danken aan een forse verhoging van de beladingsgraad, stelde Aholds chief financial officer (CFO) Jeff Carr tijdens de onlangs gehouden Ahold Capital Markets Days in Philadelphia, waar het concern de nieuwe strategie toelichtte.

AH bespaart veertien miljoen euro op logistiek

‘Eenvoud’ is één van de zes pilaren onder de nieuwe strategie van Ahold. Voor een select gezelschap van financieel analisten, die de prestaties van Ahold kritisch volgen voor beleggers, gaf het voltallige bestuur van Ahold tekst en uitleg, meldt retaildetail.nl, bij de vorderingen die zijn gemaakt nu de nieuwe strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ een jaar aan de gang is.

Logistiek is een ‘enabler’
De zes pilaren onder de strategie ‘Reshaping Retail at Ahold’ zijn onder te verdelen in drie pijlers die groei creëren (trouwere klanten, verbreding van het aanbod en geografische uitbreiding) en drie pijlers die groei mogelijk maken (eenvoud, verantwoordelijk ondernemen en mensen). Logistieke efficiëntie behoort daarbij tot de ‘enablers’, ofwel de pijlers die groei mogelijk maken.

Beladingsgraad is fors verbeterd
Eenvoud houdt volgens Carr in dat Ahold zoveel mogelijk de systemen en operaties standaardiseert en vereenvoudigt, zonder concessies te doen aan de prestaties. “Zo zijn we erin geslaagd om de beladingsgraad van de vrachtauto’s die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren”, aldus de AH-topman.
In 2011 bedroeg de beladingsgraad van de trucks die aan Albert Heijn leverden nog 76 procent, meldt Retaildetail.nl. Dit jaar is de gemiddelde beladingsgraad in de eerste drie kwartalen door nieuwe systemen en standaardisering verbeterd tot 80 procent. “Onze logistieke kosten bedragen in Nederland zo’n 140 miljoen euro”, zegt Carr. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent.”

Miljoenen potentiële winst mogelijk
Ahold is op die manier dus zo’n veertien miljoen euro goedkoper uit in zijn logistieke kosten. Met een beladingsgraad van tachtig procent is er echter nog één vijfde aan efficiëntie te winnen, oftewel vele miljoenen euro’s aan potentiële winst.

Gebruik van minder verpakkingsmateriaal
Volgens Carr is die efficiëntieslag niet eindig, maar gaat het hier om een constant proces van meer groei en lagere kosten, bijvoorbeeld door het gebruik van ander en minder verpakkingsmateriaal. Dat is immers allemaal goed voor het milieu (CO2-reductie) en het biedt zicht op de miljoenen euro’s aan verdere kostenreductie die nog in het verschiet liggen.

Uitbreiding pick-up points netwerk
Tijdens de bijeenkomst in Philadelphia kondigde Dick Boer, CEO van Ahold, ook aan dat er volgend jaar in Nederland een aanzienlijk aantal nieuwe test pick-up points worden geopend voor het ophalen van online bestellingen. Ook zal het voor de klant mogelijk worden om in bijna alle Albert Heijn-winkels bol.com producten op te halen.

Verdubbeling AH-winkels in België
Ook wordt het aantal Albert Heijn-winkels in België verdubbeld volgend jaar. Volgens Boer ligt AH op koers om in 2016 tenminste vijftig winkels te hebben in België.

Reageer op dit artikel