nieuws

Pleidooi voor sneller laden en lossen

Distributie

Pleidooi voor sneller laden en lossen

Speed Docking is tijdens de komende Logistica een nieuw item op de agenda. Mars en Heinz hebben het voortouw genomen voor een landelijke competitie tussen dc’s: wie kan het snelst laden en lossen? Walter Ploos van Amstel legt op de beurs uit waarom dit belangrijk is.

Eén op de tien vrachtwagens kan er tussenuit in het nationale distributievervoer. In de chemie is dat zelfs één op vijf. Ploos van Amstel (VU Amsterdam, TNO) is altijd goed voor een paar stevige oneliners. Hij heeft zich opgeworpen als ambassadeur van het NK Speed Docking, dat nu twee keer is gehouden en twee winnaars heeft opgeleverd in de supermarktwereld: Plus Retail dc in Haaksbergen in 2011 en deze zomer het dc van Jumbo in Veghel, met de scherpste laad-/lostijd tot nu toe tijdens de twee maanden durende competitie: 49.52 minuten.

 

Oplossing ligt in slimme software

De helft van de tijd staan vrachtwagens stil, maar niet in de file. Ze staan te wachten om te laden en te lossen. Twee tot soms drie uur wachttijd bij retail dc’s is niet ongebruikelijk. Ploos van Amstel wijst op de toenemende kosten van transport en de scherpere milieueisen. In 2020 zal de transportsector veel productiever moeten zijn dan nu het geval is. Meer doen met minder mensen.

De oplossing ligt in betere ICT. Dankzij het analyseren van boordcomputergegevens is het mogelijk om het NK Speed Docking te houden. Maar slimme software kan veel meer.

Ploos van Amstel: “Met geavanceerde systemen kunnen vervoerders een vrachtwagen vooraanmelden bij een retailer op het moment dat de producent klaar is met laden. De retailer weet dan dat de wagen er aan komt en wat de lading is. Met gestandaardiseerde labels kunnen de pallets direct bij binnenkomst worden gescand. Dynamische dockplanning zorgt er voor, dat in de toekomst aan het dock geen onnodige wachttijden meer ontstaan. Via GPS krijgt een planner zicht op welke vrachtwagens zich binnenkort zullen melden aan de poort. De software bepaalt welke deur voor de wagen beschikbaar moet komen.”

Als dit realiteit is geworden, kan de verblijftijd bij het dc met minstens de helft terug ten opzichte van de toptijd die Jumbo tijdens het NK Speed Docking realiseerde. Twintig minuten vindt Ploos van Amstel een reëel streefcijfer. “De resultaten van de competitie laten zien, dat misschien wel twintig procent teveel vrachtwagens rondrijden in Nederland.”

 

Bijeenkomsten in Theater Rood

De sessie over Speed Docking is op dinsdag 13 november, 14.00 uur in de Jaarbeurs hal 9. Naast Ploos van Amstel spreken ook Tom Tillemans van Heinz en Marleen van Vilsteren van Mars. Een dag later, zelfde tijd en zelfde locatie, komt supply chain directeur Karel de Jong van Jumbo aan het woord over het versnellen van de keten, samen met Marco van der Lee van GS1.

 

Lees hier meer over Speed Docking

Reageer op dit artikel