nieuws

KNV: “vervoer gevaarlijke stoffen nog veiliger”

Distributie

Samen met producenten en veladers van petrochemische en brandbare producten heeft KNV Spoorgoederenvervoer een convenant gesloten waarin afgesproken wordt dat wagons met vloeibaar gas (zoals LPG) of brandbare vloeistoffen voortaan van elkaar gescheiden worden. Volgens KNV wordt dankzij dit convenant het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor nog veiliger.

KNV: “vervoer gevaarlijke stoffen nog veiliger”
Samen met producenten en veladers van petrochemische en brandbare producten heeft KNV Spoorgoederenvervoer een convenant gesloten waarin afgesproken wordt dat wagons met vloeibaar gas (zoals LPG) of b

Door te kiezen voor een scheiding van het transport van gevaarlijke stoffen, wordt het risico van een eventuele gaswolkontploffing vermeden. Een dergelijke ontploffing zou zich kunnen voordoen als de stoffen door lekkage met elkaar in aanraking komen. Aart Klompe, vice-voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer en CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker zegt over het gesloten convenant: "Dit is een belangrijke dag voor Nederland: de chemische industrie en de railsector slaan de handen ineen om stoffen, die van groot economisch belang zijn, nog veiliger te vervoeren."

 

Gezamenlijke overeenkomst

Minister Schultz en de betrokken partijen, waaronder leden van KNV Spoorgoederenvervoer, hebben gisteren in Sittard het bewuste convenant gesloten. In Sittard zijn de afspraken, bedacht en uitgewerkt door vervoerders en de industrie gezamenlijk, bekrachtigd met een handtekening.

 

Convenant geldt vanaf 1 januari

De sector heeft tot 1 januari volgend jaar de tijd om de nodige aanpassingen te maken. Vanaf die datum moet volledig aan de doelstellingen van het convenant worden voldaan. De kosten van de nieuwe werkwijze komen voor rekening van de betrokkenen zelf.

 

Er wordt veiligheidswinst geboekt

Bovendien zullen ook de routeringen van de treinen worden aangepast, om binnen de marges van door de overheid vastgestelde risico’s te blijven. Daartegenover staat dat de veiligheidswinst die wordt geboekt, ten goede komt aan de partijen die in de maatregelen hebben geïnvesteerd. Voor de vervoerders betekent dat volgens KNV dat zij, vanwege gunstiger veiligheidsniveaus, meer wagons in kunnen zetten.

 

Convenant geldt niet voor Betuwe

Omdat de Betuweroute (foto) al een hoge veiligheidsstandaard heeft en niet door dichtbevolkte gebieden voert, is die route gevrijwaard van de afspraken. Behalve door een toenemend gebruik van deze goederenspoorlijn, zijn er de afgelopen jaren al flink wat maatregelen getroffen om het vervoer van gevaarlijke stoffen veiliger te maken.

 

Conflictvrije planning 

KNV zet in haar overleg met de spoorsector vooral in op specificaties van ‘conflictvrije planning’. Ook in de door KNV geïnitieerde MBO-opleiding tot machinist nemen veiligheidsmaatregelen een steeds belangrijker plaats in.

Reageer op dit artikel