nieuws

Duurzaamheid brengt retailers en industrie samen

Distributie

Duurzaamheid brengt retailers en industrie samen
GS1 Live duurzaamheid logistiek

De foodsector en ook de doe-het-zelf branche willen van zich laten horen op duurzaamheidsgebied. Tijdens een live bijeenkomst – gisteren in Maarssen – gaven topmannen van vooraanstaande bedrijven hun visie op de ontwikkelingen tot nu toe en hoe het verder moet. Samenwerken aan nieuwe oplossingen.

Op initiatief van GS1 Nederland spraken Sander van der Laan (Ahold Nederland), John Brands (Coca-Cola Enterprises Nederland), Timo Hoogeboom (Mars Nederland) en Dirk Bergman (Jéwéret) in een ronde tafelsetting met elkaar over duurzaamheid. Gespreksleider was Paul van Liempt (BNR – Business News Radio). Duurzaamheid komt alleen van de grond door met elkaar samen te werken in de supply chain. Dat was de algemene conclusie.

 

‘Uit conflicten volgen nieuwe oplossingen’

Dat de sfeer om elkaar samen te werken ook wel eens minder ontspannen is, bleek in het verleden al eens. Van der Laan (Ahold) wist zich dat nog goed te herinneren. "Twee van de heren hier aan tafel ken ik al wat langer. We hebben conflicten gehad, maar uit conflicten worden ook oplossingen geboren."

Het ging aan tafel op dat moment over anderhalve literflessen frisdrank en over maaltijdzakjes kattenvoer. Beide keren ging het over de prijs, die Albert Heijn veel te hoog vond bij de introductie van deze verpakkingen van Coca-Cola en Mars. Hoogeboom (Mars): "We zijn een familiebedrijf en moeten cash genereren om met nieuwe producten te kunnen komen, die waarde toevoegen voor de consument. Het ging inderdaad bijna fout met Albert Heijn. Maar door aanpassingen aan het product zijn we er toch uitgekomen."

 

‘Overheid volgt de industrie op dit punt’

Over duurzaamheid presenteerden de bedrijven aan tafel zich als belangrijke koplopers. Brands (Coca-Cola): "Grote bedrijven in de foodsector komen eerder met hun duurzaamheidsinitiatieven dan noodzakelijk is en ook groter dan nodig. In feite volgt de overheid wat onze industrie doet. Voor ons geldt een lange termijnfocus. De consument verlangt dat van ons."

Bergman (Jéwéret) ziet duurzaamheid ook als een ‘license-to-operate’. "Tachtig procent van ons hout komt uit de bossen, die daarvoor zijn aangewezen. Ik denk dat we in 2015 alleen nog maar gecertificeerd hout verkopen. De bouwmarkten staan onder grote druk, maar deze trend gaat gewoon door."

 

‘Iets moois nalaten aan volgende generaties’

Gespreksleider Van Liempt wilde vooral de zakelijke kant van duurzaamheid benadrukken. "Beloond worden vanwege goed gedrag is een mooi katholiek principe, maar waar is de business case? Wil de consument er ook voor betalen?"

Hoogeboom weet dat dit niet zo is, ook al zeggen consumenten iets anders. "Voor ons speelt dat de eigenaren van Mars trots willen zijn op hun bedrijf en dat bedrijf goed willen achterlaten voor volgende generaties."

Van der Laan: "Geloof of het niet, maar op het gebied van duurzaamheid nemen grote bedrijven eerst beslissingen en gaan daarna kijken wat het uiteindelijk oplevert. Daarom zie je nu ook dat er een serieuze beweging op gang komt."

 

Opgenomen gesprek op de website GS1

Als voorbeeld op logistiek gebied noemde Van der Laan de intensieve samenwerking met Bakker Barendrecht voor het AGF assortiment. De ecocombi’s kwamen voorbij, thuisbezorgen en afhaalpunten van online bestellingen, het verminderen van wachttijden bij de dc’s en het stroomlijnen van data en dataverkeer, de kernactiviteit van GS1, waar Van der Laan co-voorzitter van is. Veel is al in gang gezet, maar er moet nog veel werk worden verzet.

Dit was de derde GS1 Live bijeenkomst. Voorafgaand aan het gesprek spraken Marco van der Lee en Ingmar Hensbergen (allebei van GS1) over het model van een duurzame keten. Daarna kreeg Jan van Betten het woord. Hij is oprichter van Nudge  – "een duurzaamheidsbeweging van onderop" – en pleit onder andere voor duurzaamheidstips op consumentenverpakkingen.

Volgend jaar zal GS1 opnieuw Live bijeenkomsten organiseren. Dit gesprek en eerdere ronde tafelgesprekken zijn met publiek opgenomen en hier terug te vinden.

Reageer op dit artikel