nieuws

Greenrail krijgt vervolg met ‘plantentrein’ naar Polen

Distributie

Greenrail krijgt vervolg met ‘plantentrein’ naar Polen
Voor het eerst is per trein vanuit Nederland een container vol met planten afgeleverd in Polen.

Voor het eerst is per trein vanuit Nederland een container vol met planten afgeleverd in Polen. Deze zending, die als eindstation de Poolse stad Kutno had, maakt deel uit van het ‘Greenrail 2’ project, dat het transport van planten per spoor in Europa stimuleert.

De partij planten was geladen op de PCT terminal van Nijhof Wassink in Rotterdam. Eerder al startte railvervoer van planten naar Milaan. Dat Greenrail-traject is inmiddels de proeffase voorbij en draait op volle toeren. Een proef in oostelijke richting lag vervolgens voor de hand.

 

Doorvoer Rusland

Een stuurgroep van handelaren, vertegenwoordigers van het Productschap Tuinbouw, bloemenveiling FloraHolland en de brancheorganisatie VGB, dat de initiatiefnemer is van het Greenrail-project, droomt ervan het traject later te verlengen naar Moskou. Maar daarmee zijn meer douane- en andere formaliteiten gemoeid, omdat Rusland niet tot de EU behoort.

 

Modal shift

Bloemen en planten worden in Europa vrijwel uitsluitend met vrachtauto’s vervoerd, afgezien van een enkele vliegzending naar Oost-Europa. Maar door onder meer door toenemende files, stijgende brandstofprijzen, wordt de roep uit de samenleving steeds groter om vermindering van C02-uitstoot. Ook het feit dat steeds meer landen tol voor vrachtauto’s invoeren (zogenaamde LKW-Maut) doen de sector naar andere transportoplossingen zoeken.

De trein, in combinatie met korte aan- en afvoerlijnen per auto, biedt volgens de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwerijprodukten (VGB) perspectieven. Het project ‘Greenrail 2′ wordt gesubsidieerd door het Productschap Tuinbouw.

 

Geconditioneerde container

Exporteur Waterdrinker moest voor een reclameactie van de Poolse supermarktketen tientallen vrachtauto’s naar Polen sturen, maar verving één ervan door een geconditioneerde Unit 45 container, met dezelfde inhoud, om aan de proef mee te werken.

 

Analyse

Volgens projectleider Joke Moenis is zorgvuldig gezocht naar welk gebied de meeste exportstromen gaan en wanneer. Dat bleek de regio rond Warschau te zijn, maar het relatief dichter bij gelegen Kutno bleek, mede door de nieuwe terminal, logistiek efficiënter. "We hebben ook gekeken voor welk volume Polen de eindbestemming is en in hoeverre er sprake kan zijn van doorvoer naar vooral Rusland," zegt Moenis. "Een brede groep exporteurs voor Polen heeft meegedaan aan een enquête om die gegevens boven tafel te krijgen. Op basis daarvan is een analyse gemaakt."

Reageer op dit artikel