nieuws

Duurzaamheid brengt Rensa op ideeën

Distributie

Deze maand zet technische groothandel Rensa voor het eerst een LZV in met als doel sneller en duurzamer de klanten op grote afstand te bereiken. Bovendien omarmt Rensa het Green Order concept en gaat daar mee aan de slag. Al zal dat niet altijd meevallen in de versnipperde sanitair- en installatiebranche.

Duurzaamheid brengt Rensa op ideeën
Rinko Gort, transportmanager Rensa in Doetinchem

"Het mooie van duurzaamheid is dat je daardoor anders gaat denken", zegt transportmanager Rinko Gort op het dc in Doetinchem. Hij geeft een eenvoudig voorbeeld. "Tot voor kort liet ik twee keer per jaar de bandenspanning van de trucks controleren. Ik vraag me nu af of het zinvol is om dat elke twee maanden te doen. Met het oog op duurzaamheid ga je dit soort dingen uitproberen."

 

Grote klanten willen groen logo

De duurzaamheidsfilosofie bij Rensa gaat uiteraard verder dan de juiste bandenspanning van de trucks. Gort: "Rensa propagandeert naar haar klanten het belang van duurzame producten, zoals zonnepanelen, energiezuinige verwarmingsketels en pompen. Dan moet je zelf ook een stap willen zetten in het logistieke proces. Om die reden hebben we als logistiek team besloten te gaan voor de Lean and Green Award en mogen we die donderdag in ontvangst nemen."

Helemaal zonder slag of stoot is dat niet gegaan. Een intern logistiek verbeterteam heeft de handschoen opgepakt en de vaak gehoorde weerstanden tegen regelgeving en meetmethoden weten te overwinnen. Gort: "De vraag is vaak gesteld: waarom doen we dit? Vooral voor onze grote klanten, die nadrukkelijk vragen om een groen logo. Maar ook voor onszelf, omdat we zo besparingen kunnen realiseren."

 

Flexibele indeling van Ecocombi Plus

Een belangrijk deel van de besparing – ook om te komen tot reductie van de CO2-uitstoot – is te halen in het transport. Gort geeft aan dat dit de helft van de benodigde 20 procent zal omvatten. Behalve chauffeurstraining en investeren in schonere trucks, krijgt Rensa deze maand ook de beschikking over een LZV. De aanschaf daarvan dateert al van voor de beslissing om mee te doen met het programma Duurzame Logistiek.

De LZV gaat rijden tussen Doetinchem en Heerhugowaard met een niet veel voorkomende trailersamenstelling. De bakwagen trekt twee aanhangers voorzien van afzetbakken, die ’s nachts in Noord-Holland worden afgekoppeld. Vervolgens gaan ze vanaf vijf uur de afleverstops langs. Dat betekent dat de afzetbakken in Doetinchem al op stopniveau geladen zijn en dat er dus ’s nachts geen extra handling nodig is.

De LZV-combinatie is flexibel in te delen met bijvoorbeeld een aparte aanhanger voor één grote klant. Verder zijn de aanhangwagens uitwisselbaar met de andere vestigingen en kunnen ze ook nog eens ingezet worden voor het normale distributienetwerk. Dankzij een onderbouwlaadklep kan Rensa dit proces per dag flexibel beheren."Ecocombi Plus", noemt Gort deze toepassing, die in ieder geval voor de installatiesector uniek is.

 

Green order grote stap voor kleine klanten

Daarnaast zoekt Rensa ook duurzaamheidswinst in het toepassen van Green Order, het concept zoals dat door Mars in het leven is geroepen. Gort weet dat de klanten hun bestelgedrag zullen moeten aanpassen en dat dit niet altijd gemakkelijk zal zijn. "Wij verzorgen de voorraadhoudende functie en installatiebedrijven willen zelf weinig op het schap hebben liggen. Toch is het vanuit duurzaamheid beter om omverpakkingsvolumes te bestellen. Met grote klanten die ook veel aan duurzaamheid willen doen, komen we daar wel uit. Met de vele kleine klanten in deze sector is dat een uitdaging."

 

Gratis bijlage

In nauw overleg met het Connekt-programma Duurzame Logistiek, heeft de redactie van Logistiek Magazine een gratis bijlage gemaakt over duurzame koplopers. Uitgangspunt was: laat zien dat twintig procent CO2-reductie in pakweg vijf jaar tijd geen onmogelijke opgave is. Niet voor grote bedrijven met complexe logistieke stromen. Maar ook niet voor kleine bedrijven, die zich afhankelijk weten van de grote, regievoerende schakels in de keten. Alle abonnees van Logistiek Magazine ontvangen de bijlage gratis; de bijlage is niet na te bestellen. Neem nu een introductieabonnement voor tien euro.

 

Lees alvast iets meer over koplopers in de speciale nieuwsbrief van Logistiek.nl.

Reageer op dit artikel