nieuws

Groei voor DHL in tweede kwartaal

Distributie

Logistieke reus Deutsche Post DHL versnelt de groei in het tweede kwartaal. Bijna alle divisies laten een verdubbeling van de cijfers zien. Het onderdeel Post bleef stabiel.”We plukken de vruchten van onze strategische initiatieven en de efficiëntie-bevorderende maatregelen,” zo licht CEO Frank Appel de groei toe.

Groei voor DHL in tweede kwartaal
Groei voor DHL in tweede kwartaal

De EBIT stijgt met 95,7 procent tot 503 miljoen euro. De nettowinst bedraagt 81 miljoen euro. Naar verwachting wordt het boekjaar 2010 afgesloten met een EBIT (de winst voor rente en belasting) tussen 1,9 en 2,1 miljard euro.

Voor het gehele jaar van 2010 verwacht DHL een gematigd herstel in de wereldwijde transport volumes. Als gevolg van de positieve resultaten die zijn bereikt tijdens de eerste helft van 2010 en de beter dan verwachte ontwikkeling, verhoogt het bedrijf zijn winstverwachting voor het fiscale jaar 2010.

 

Stap voor stap
"De resultaten in het tweede kwartaal de resultaten en de stijgende tendens voor het gehele jaar laat zien dat Deutsche Post DHL strategisch goed is gepositioneerd en goed is voorbereid op de toekomst", zegt Appel. "Door het naar voren halen van de uitvoering van onze strategie voor 2015, zullen we in staat zijn om het volledige potentieel van de groep stap voor stap te ontgrendelen de komende jaren."

 

Hogere vrachttarieven
In de Global Forwarding divisie (lucht- en zeevracht) zit een stijgende lijn in de volumes sinds de tweede helft van 2009, die wordt voortgezet in het tweede kwartaal van 2010. In combinatie met hogere vrachttarieven heeft dit geleid tot een sterke verhoging van de inkomsten naar 3,6 miljard euro in het tweede kwartaal. Een stijging van 35,6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

 

Nieuwe en bestaande klanten
Ondanks het verlies van de Quelle business stegen de inkomsten van de Supply Chain divisie aanzienlijk het tweede kwartaal. Terwijl de omzet nog een lichte daling in het eerste kwartaal vertoonde, komt de divisie uit op 3,4 miljard euro in het tweede kwartaal van 2010, wat neerkomt op een stijging van 10,7 procent ten opzichte van 2009.  Deze groei dankt DHL aan het succesvol zakendoen met zowel nieuwe als bestaande klanten, vooral in de regio Azië-Pacific. In het tweede kwartaal zijn aanvullende contracten met nieuwe en bestaande klanten afgesloten ter waarde van ongeveer 260 miljoen euro waren afgesloten. Meer dan 90 procent van de contracten zijn verlengd. De EBIT steeg sterk tot 72 miljoen euro (2009: EUR 16 miljoen).

Reageer op dit artikel