nieuws

Schuitema stapt af van geïntegreerd vervoer

Distributie

Schuitema stapt af van geïntegreerd vervoer
schuitema stapt af van geïntegreerd vervoer

Twintig jaar lang werd voor de aanvoer van C1000-supermarkten gebruikt gemaakt van vrachtwagens met drie temperatuurzones: diepvries, koelvers en kruidenierswaren. Op basis van een simulatiestudie van adviesbureau CQM bleek gescheiden vervoer efficiënter. Dit is inmiddels doorgevoerd.

"Door de grotere winkels en de stijgende omzet per winkel komen we bij de meeste vestigingen tegenwoordig twee keer per dag", zegt Willem Elders van de Supply Chain Strategy-groep van Schuitema. "Vaak bestaat die tweede lading alleen uit kruidenierswaren en bulkgoederen voor acties, zoals frisdranken en bier. Dit is dus lading waarvoor geen geconditioneerde wagen nodig is."

 

Drie temperatuurzones

Al twintig jaar bevoorraadt Schuitema zijn C1000-winkels (in totaal 370) met vrachtwagen die uit drie temperatuurzones bestaan. Hiermee kunnen diepvriesproducenten, koelvers-artikelen en kruidenierswaren gelijktijdig worden vervoerd. Omdat een vrachtwagen met geïntegreerd vervoer duurder is dan een niet-geconditioneerde wagen, werd adviesbureau CQM gevraagd om een kostenanalyse te maken.

 

Simulatie van twee varianten

CQM heeft de situatie bij Schuitema eerst gemodelleerd en vervolgens aan de hand van reeele data voor alle distributiecentra de varianten met geïntegreerd dan wel gescheiden vervoer gesimuleerd. "Hierbij werd ook een variant bekeken waarbij vrachtwagen met twee compartimenten konden worden ingezet", vertelt Jannet van Zante van CQM. "Bij de planning worden dan belangrijke vragen opgelost, bijvoorbeeld: welke vrachten kun je het best combineren en welke winkels kun je het best samen in één rit aandoen."

 

Alle relevante variabelen

"Met ons model werd het mogelijk om een goede vergelijking van de verschillende varianten te maken waarbij we kosten, bezettingsgraad van vrachtwagen, aantal bezoeken aan een winkel en alle andere relevante varianten goed konden analyseren. Hiermee konden we het vermoeden van Schuitema bevestigen dat het loont om af te stappen van het volledig geïntegreerd vervoer", aldus Van Zante.

 

Inmiddels is de direct van Schuitema akkoord gegaan met de voorgestelde wijziging en zijn de benodigde organisatorische veranderingen doorgevoerd.

 

Bron: Quant, bedrijfsblad CQM, uitgave april 2010

Reageer op dit artikel