nieuws

E-fulfilment kan 10 miljoen euro goedkoper

Distributie

De aflevering van internetbestellingen kan maar liefst 10,5 miljoen euro goedkoper. Als bedrijven als TNT en Selektvracht aankloppen op het moment dat consumenten thuis zijn, kunnen de kosten per aflevering met 15 procent omlaag. Dat stelde Roland Slegers van Simtrec tijdens een seminar aan de Erasmus Universiteit over e-fulfilment.

E-fulfilment kan 10 miljoen euro goedkoper
Roland Slegers berekende dat de kosten van e-fulfilment met 15 procent omlaag kunnen.

 

Per jaar worden zo’n 52 miljoen pakjes aan huis afgeleverd. In minder dan 70 procent van de gevallen is de consument de eerste keer thuis. Als dat aantal wordt opgekrikt tot 95 procent, scheelt dat 15 procent in kosten. De kosten per aflevering kunnen dan omlaag van 1,35 naar 1,14 euro.

 

De cijfers zijn afkomstig van Roland Slegers, die als consultant verschillende projecten heeft uitgevoerd op het gebied van e-fulfilment. Het heeft hem veel tijd gekost om de cijfers boven water te krijgen. "Die besparing is alleen te realiseren als consumenten en webwinkels meer invloed krijgen op het logistieke proces. Om dit voor elkaar te krijgen, heb je heel veel partijen nodig."

 

Thuisblijfsmoezen

De economische kosten zijn in feite nog veel hoger dan die 10,5 miljoen euro, stelt Slegers. "Kijk maar naar de thuisblijfsmoezen die consumenten bedenken. 28 procent zegt tegen zijn werkgever dat hij ziek is, 25 procent heeft zogenaamd een afspraak bij de dokter, 23 procent zegt dat hij thuis werkt."

 

Ook als pakketten worden afgeleverd bij de buren, zorgt dat voor extra kosten. Slegers heeft berekend dat een bezorger gemiddeld 17,6 stops per uur maakt. "De stoptijd wordt wel degelijk langer als je bij de buren moet aanbellen", aldus Slegers.

 

Impasse

Slegers’ collega Nando van Essen stelde dat er al jaren een impasse is op het gebied van e-fulfilment. "Acht jaar lang is er niets gebeurd op dit gebied. Terwijl de omzet van webwinkels ondertussen is gegroeid van 5 miljoen naar 5 miljard euro."

 

Van Essen vraagt zich af wat de oorzaak van de impasse is. "Is het risicomijdend gedrag van de distributeurs? Of is er te weinig concurrentie? Of hebben distributeurs het onderbuikgevoel dat afleveren volgens tijdvensters meer kost dan het oplevert? Binnen Thuiswinkel.org is een werkgroep opgericht om distributeurs de ‘sense of urgency’ bij te brengen."

 

Tijdvensters

Aanleiding voor het seminar aan de Erasmus Universiteit was de promotie van Niels Agatz, die onderzoek heeft gedaan naar e-fulfilment bij Albert.nl, de webwinkel van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall.

 

Verschil tussen Albert.nl en de meeste webwinkels is dat Albert.nl al met tijdvensters werkt. Consumenten kunnen aanvinken in welk tijdvenster ze de boodschappen bezorgd willen krijgen. Dat is noodzakelijk om de trefkans te vergroten.

 

Vraagsturing

Agatz heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van vraagsturing met behulp van webwinkels. Door de afleverkosten per tijdvenster te variëren, kunnen consumenten verleid worden om andere tijdvensters te kiezen. "Vraagsturing heeft potentie om de logistieke kosten te verlagen en de winstgevendheid te vergroten", stelde Agatz tijdens zijn promotie.

 

Volgens Agatz’ promotor prof. Jo van Nunen is vraagsturing de toekomst. "Op het gebied van e-logistics spelen zoveel factoren, dat een topdown-benadering kansloos is. We hebben nieuwe oplossingen nodig. Laat de gebruikers jouw processen optimaliseren."

Reageer op dit artikel