nieuws

Multimodale ritplanner H&S en Den Hartogh werpt vruchten af

Distributie

Multimodale ritplanner H&S en Den Hartogh werpt vruchten af
Planningssysteem H&S en Den Hartogh werpt vruchten af

Samenwerken aan de ontwikkeling en implementatie van een ritplanningssysteem loont, zo blijkt uit de praktijkervaringen van logistiek dienstverleners H&S en Den Hartogh. Beide zijn erg te spreken over het werkende systeem waar nu ruim een half jaar mee wordt gewerkt.

Begin dit jaar ging zowel H&S als Den Hartogh live met een Advanced Planning Systeem (APS) voor geautomatiseerde intermodale ritplanning. Een planoplossing die deels zelf is ontwikkeld in samenwerking met TMS-leverancier InforIT en CQM, een leverancier van APS-oplossingen. Ondertussen werken beide bedrijven al een tijdje naar tevredenheid met het nieuwe planningssysteem.

 

Bredere planhorizon

"We hebben een bredere planhorizon gekregen, een betere routekeuze en een betere inzet van ons materieel", zo zegt Feike Molema, Business Unit Director bij H&S Logistic Services. "Een bijkomend effect is dat we onze informatie veel beter op orde hebben. Om het APS te voeden was het nodig betrouwbare kwantitatieve gegevens over zaken als reistijden, wachttijden en reinigingstijden te hebben. Ook daar hebben we een slag gemaakt."

 

Eerste stap

Mark Warner van Den Hartogh is net zo goed te spreken over het nieuwe systeem, maar ziet het wel als eerste stap. "Het biedt de mogelijkheid om op een heel andere manier naar onze activiteiten en business te kijken. Natuurlijk leidt het tot een hogere productiviteit en een betere uitvoering. Een APS is beslist nodig om het planproces voor de planners uitvoerbaar te houden bij een toenemende omvang en complexiteit. Maar de grote winst is dat we het proactief kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld om de waarde van vervoersvragen voor het totale proces vast te stellen en bij tenders daar gericht gebuik van te maken. Wat dat betreft zijn we nog maar net begonnen."

 

Losstaande planningsapplicatie niet wenselijk

Beide bedrijven kwamen tijdens het onderzoeksproces al vrij snel tot de conclusie dat geen enkel bestaand product aan de eisen voldeed. "Bij voorkeur wilden we een volledig in het TMS geïntegreerd APS", aldus Molema. Het planningspakket Transfusion waar H&S mee werkt, functioneert eigenlijk als ERP-oplossing. "Om die reden was het niet wenselijk om een losstaande planningsaplicatie te introduceren."

 

Plannen in twee stappen

Binnen het APS vindt het planproces in twee stappen plaats. Eerst wordt een meerdaagse materiaal planning gemaakt. Daarbij wordt voor iedere vracht gekeken welke tankcontainer of oplegger de vracht moet gaan vervoeren. Ook wordt vastgesteld welke vrachten over water, spoor of over de weg moeten worden vervoerd. Er worden ketens van tankverplaatsingen gepland, in plaats van losse ritten.

De tweede stap in het planproces is de ‘trekker-chauffeur’-planning. Met steun van algoritmes worden truck en chauffeur toegevoegd aan de in materiaal planning bepaalde ketens.

 

Bron: Quant – CQM

 

Reageer op dit artikel