nieuws

HCI vindt opvouwbare container opnieuw uit

Distributie

HCI vindt opvouwbare container opnieuw uit
HCI-team

De overeenkomst tussen een volle en een lege zeecontainer is dat ze beide evenveel ruimte in beslag nemen. De Japanse werktuigbouwkundige Gunawan Kusuma van Holland Container Innovations vond een oplossing voor het ruimteprobleem in de opvouwbare container.

Het opvouwprincipe stamt al uit 1972, maar werd geen succes, omdat het opklappen vanwege de zware wanden moeizaam verliep. Een wand van een veertig-voets container weegt al gauw 600 kilogram. Het opvouwen vergde dan ook teveel kracht en tijd.

 

Voordelen

Aanvankelijk reageerde de branche volgens Kusuma dan ook heel sceptisch op de herintroductie van de vinding. Hij bedacht een eenvoudig, maar ingenieus systeem om de container zonder al te veel moeite binnen een minuut op te vouwen.
 

Nu kunnen vier opgevouwen containers staan op de plek waar voorheen een conventionele lege container stond. De opgevouwen containers zijn op deze wijze ook makkelijk te vervoeren. In Rotterdam blijven veel lege containers over, omdat er veel geïmporteerd wordt vanuit Azie. Een volgeladen containerschip met 250 containers, kan zo 1000 opgevouwen containers vervoeren.

 

Vouwplaatje

Eerst worden de lange zijden naar binnen gevouwen (1), daarna wordt het dak opgetild (2), waardoor de korte zijkanten inklappen (3) en het dak op de containervloer zakt (4). Het vouwen gaat zo gemakkelijk, omdat de lange zijden in de container balanceren. Vanwege dit contragewicht gaat het vouwen bijna vanzelf.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel