blog

EK-voetbal versnelt illegale pakjesdienst over spoor

Distributie

Het EK zorgt voor de nodige verrassende neveneffecten op de Oekraïense transport en logistiek. Zo betekent de introductie van een moderne snelle passagiers treindienst onbedoeld ook voor een sneller transport van pakketjes tussen de grote steden.

EK-voetbal versnelt illegale pakjesdienst over spoor

De Oekraïense Spoorwegen hebben hun speciale EK-dienstregeling gelanceerd. In het nieuwe spoorboekje is een belangrijke rol weggelegd voor nieuwe snelle Hyundai-treinen, die EK-gangers tussen de speelsteden moeten vervoeren. Niet alleen betekent de nieuwe, snellere dienst een zege voor het passagiersvervoer, ook de illegale pakketdienst gaat er onbedoeld op vooruit want honderden Oekraïners gebruiken dagelijks de trein voor het vervoer van pakketjes.

“Wat kost mij dat”, vraag ik de treinconducteur als ik hem op het treinstation in Kiev een pakketje overhandig voor vrienden in Kharkov. “Vijf euro”, antwoordt hij. Na wat onderhandelen komen we drie euro overeen en ik verlaat het station. Zeven uur later pikken mijn vrienden het pakketje in Kharkov, de stad waar Nederlandse fans deze week neerstrijken voor het EK-voetbal, weer op.

Voor de conducteur, die het geld in eigen zak steekt, betekenen de ‘illegale’ diensten een welkome aanvulling op zijn karige loon van 200 tot 300 euro per maand. Terwijl ik mijn pakketje met bestemming Kharkov afgeef, staan in mijn rug nog vier mensen te dringen. “Ik heb nog nooit een pakketje met de post gestuurd”, vertelt een Oekraïner die juist een lading op komt halen van het treinstation in Kiev. De conducteur overhandigt hem vijf dozen met in totaal dertig liter aan wijn. “De trein is goedkoper en sneller dan via de post. Je zet het pakketje op de trein en een paar uur later weet je zeker dat hij aankomt.”

 

Nieuwe treinen

Speciaal voor het EK-voetbal schafte de Oekraiense staat zes nieuwe Hyundai-treinen aan die die de EK-gangers tussen de vier Oekraïense speelsteden vervoeren. Daarnaast kocht het voormalige Sovjet-land ook twee Skoda dubbeldekkers die tijdens het voetbalevenement dienst gaan doen. Het nieuwe materiaal verdrijft de trage oude Sovjet-treinen van het spoor en verkorten de reistijd aanzienlijk.

Per Huyndai en Skoda duurt het nu niet meer zeven uur om van Kiev naar de Oranje-speelstad Kharkov (een afstand van 480 kilometer) te geraken, maar vier uur en een beetje. Behalve dat ze een hogere snelheid berieken, stoppen de treinen ook minder vaak onderweg. De tijdwinst kan volgens de autoriteiten de economie van het land stimuleren.

 

De spoorwegen spelen traditioneel een belangrijke rol in de transport van het voormalige Sovjet-land, waar de binnenvaart bijvoorbeeld nagenoeg afwezig is. De Oekraïense spoorwegen melden op hun website dat rail 82 procent van het Oekraïense vervoer voor haar rekening neemt. Het spoorvervoer spitst zich toe op bulkvervoer: het land is een grote exporteur van graan, ijzererts en kolen, goederen die bij uitstek per spoor vervoerd worden.

 

Overigens is pakketvervoer niet de enige illegale bijverdiensten voor conducteurs. Niet zelden nemen zij ook zwartrijders aan boord. Dit gaat in overleg met de directeur van de trein (elke trein heeft een directeur die leiding geeft aan de conducteurs) die een percentage van de opbrengst krijgt…

Reageer op dit artikel