blog

Brandweer Charkov dreigt zonder benzine te geraken

Distributie

Terwijl miljoenen Nederlanders zich opmaken voor de EK wedstrijd Nederland-Duitsland, heeft de brandweer van de Oekraïense speelstad Charkov andere problemen aan het hoofd. Jerom Rozendaal geeft een kijkje in de logistieke keuken van het voormalig Oostblok-land.

Brandweer Charkov dreigt zonder benzine te geraken
Brandweer Charkov dreigt zonder benzine te geraken

Terwijl miljoenen Nederlanders zich opmaken voor de EK wedstrijd Nederland-Duitsland, heeft de brandweer van de Oekraïense speelstad Charkov andere problemen aan het hoofd. De dienst dreigt binnen zeven dagen droog te vallen en heeft het stadsbestuur van Charkov gevraagd om 19.000 euro benzinegeld gevraagd.

 

Het gebeurt wel vaker in Oekraïne dat een tekort aan benzine de logistieke operaties van staatsorganisaties frustreren en zo bijvoorbeeld afval niet wordt ingezameld of ambulances onderweg stil komen te staan. Zo hoorde ik laatst het verhaal van een Belgische patiënt die zijn been gebroken had en onderweg naar het ziekenhuis aan de benzinepomp gevraagd werd de brandstof rekening te betalen. Tijdens het EK zijn private diensten verantwoordelijk voor de ambulance service.

 

Private, westerse bedrijven

Ook de logistiek van de afvalverwerking tijdens het EK heeft de organisatie aan private, westerse partijen uitbesteed. De Duitse afvalverwerker Remondis stuurde afgelopen zaterdag 62 vrachtwagens naar de fanzone in Kiev, waar de avond en nacht daarvoor de opening van het EK was gevierd. Remondis is sinds een paar jaar actief in het Oost-Europese land en onderscheid zich vooral door haar nieuwe wagenpark. De meeste staatsbedrijven werken met Sovjet-trucks, die om de haverklap kapot gaan.

 

Niet alleen de brandweer van Charkov bereidde zich hopeloos voor op het EK, ook de Oekraïense luchtvaartmaatschappij Aerosvit schutterde. Tweehonderd Oekraïense konden vrijdag niet uitvliegen naar Polen voor de openingswedstrijd, omdat de vlucht plotseling gecanceld werd. Ook dit weekend liepen tientallen vluchten van Aerosvit vertraging op. De reden? ‘Aangeschafte vliegtuigen werden niet op tijd geleverd’, meldde de website. Gisteren gonsde het in de Oekraïense media van geruchten over demonstrerende passagier.

 

Lokale bevolking vol jaloezie

Passagiersvervoer over de weg lijkt een stuk vloeiender te verlopen. De Oekraïense douane meldde gisteren dat zo’n 6000 fans de grens met de auto over gestoken hebben. Vandaag kunnen daar honderden Nederlanders bijkomen die de wedstrijd Duitsland-Nederland op woensdag niet willen missen. Voor het Ek werden de grensprocedures aanzienlijk versoepeld voor EK fans, waardoor de wachttijden aanzienlijk lager zijn dan gebruikelijk.

 

Aan de grens kijkt de lokale bevolking vol jaloezie toe. Duizenden Oekraïense en Poolse grensbewoners verdienen met semi-illegale transport van sigaretten, benzine en sterke drank en steken de grens meermalen per dag over. Doordat de wachttijd soms zeven uren bedraagt kunnen zij maar een paar keer oversteken.

 

Onvoorspelbare grens procedures, waarbij een permanente discussie over de invoerwaarde heerst, en wachttijden ook een gruwel voor Nederlandse exporteurs en handelaren. “Wij verwachten een vrachtwagen met bruidsjurken, maar hij staat al meer dan een week te wachten aan de grens”, vertelde Benno Grimberg, van Grimco Trade Holland, aan de vooravond van het EK in Kiev. Door de onberekenbaarheid en corruptie aan de grens, brandt de Nederlanders zich niet aan transport en logistiek. “Dit hebben wij uitbesteed aan een andere partij.” Grimberg is agent in Oekraïne onder andere Nederlandse levensmiddelenfabrikanten en exporteert dus ook bruidsjapons naar het Slavische land.

Reageer op dit artikel