blog

Wie zijn de logistieke helden dankzij de crisis?

Distributie

Wie zijn de logistieke helden dankzij de crisis?
helden logistiek

Alarmerend nieuws van de TLN: ‘Bedrijvigheid, omzet en winst liggen op het laagste niveau in twee jaar. Een sterke stijging in faillissementen en het belang van rigoureuze maatregelen was de laatste jaren nog nooit zo hoog’, aldus TLN voorzitter Alexander Sakkers.

Vele partijen, met Gartner voorop, zijn ervan overtuigd dat het minimum kostenniveau bereikt is, dat het snijden in kosten nauwelijks meer mogelijk is en dat de belangrijkste aandacht nu uit moet gaan naar efficiencyverbetering. Geïnspireerd door het boek ´Helden uit noodzaak´ van Paul Gilding vraag ik mij af wie de huidige helden in onze logistiek zijn. Wie leidt ons langs de juiste bakens van de logistieke crisis in Nederland?
  
Een aantal kanshebbers als ‘held’ in de logistiek:
  

  • Speeddocking: het concept om op een enthousiaste, wedstrijdachtige manier de verblijftijden bij de locaties sterk te reduceren. Het innovatieve concept van 2011 is vooral: niet klagen, maar juist inspirerend met elkaar aan de slag gaan met goede data-analyses.
  • 4C4More: unieke horizontale samenwerking tussen vervoerders, die tevens concurrenten zijn. Een Innovatief concept met vooral aandacht voor hoe je informatie deelt, lege kilometers reduceert en horizontaal kan samenwerken in de logistiek. Inspirerend ook voor partijen zoals bij HubWays en bij het bundelen van stromen in stedelijke en landelijke distributie.
  • Het bundelen richting de retailer: hoe kun je in het bestelgedrag van de retailer direct al inzicht geven in de beladings- en benuttingsgraad? Door dit over alle leveranciers die voorraad in hetzelfde DC hebben te doen, kun je het aantal voertuigen en de voorraad bij het retailer distributiecentrum verlagen en tevens de frequentie en responsiviteit verhogen. Een mooi concept voor het direct beïnvloeden van de klant bij het bestelgedrag.

  

Er ontstaat een momentum
Zoals Paul Gilding in zijn boek schrijft, ontstaat er nu ‘een uniek momentum om de weg naar een andere samenleving in te slaan. Een wereld zonder extreme armoede en ongelijkheid. Maar met geweldige technologieën, die zonder milieuvernietiging energie en grondstoffen helpen om welvaart en welzijn te combineren’.  
 

Wie maakt dit in de logistiek waar?
De vraag blijft wie er van onze generatie opstaat om dit in onze logistiek waar te maken? Zijn het zij die het afgelopen jaar planpakketten geïmplementeerd hebben (bij ORTEC zagen we bij een groot aantal nieuwe gebruikers weer zeer sterke besparingen met Het Nieuwe Plannen, het concept om op basis van data en analyse tot betere beslissingen te komen), is het Walther Ploos van Amstel, die al 100x gevraagd is om de margekillers uit te leggen, of Hessel Visser, omdat het Hare Majesteit behaagd heeft? Of toch een outsider?

  

De wedstrijd is wat mij betreft geopend, en dan vooral door bereikte resultaten. Wie meldt zich?

Reageer op dit artikel