blog

Nooit meer winkelen: van retail naar e-tail

Distributie

Nooit meer winkelen: van retail naar e-tail
Retail en etail

Zullen wij in de toekomst nog naar de stenen (retail-)winkels gaan of alleen nog maar naar internet (e-tail-) winkels. Wat zijn de gevolgen voor het milieu? Virtuele paspoppen moeten miljoenen retouren voorkomen.

Soms denk je te veel na maar het feit blijft dat er zowel logistiek als milieutechnisch grote verschillen zitten tussen retail en e-tail. Bij e-tail is er eigenlijk sprake van ‘goods to man’ en bij retail ‘man to goods’. Als je de gehele keten beschouwt, zul je in de aanvoer van fabrikant naar importeur dan wel groothandel geen grote verschillen zien tussen e- en retail.

Ook van groothandel naar winkelier is er niet al te veel verschil. Wel zie je vaker dat de groothandel ook via e-tail een graantje (lees: marge) meepikt van de verkoop aan de particulier of eindgebruiker.

Deze goederenstroom blijft dan volledig achterwege, met dito besparing.

Aflevertijdstip

Maar dan komt het: waar de klant bij retail met auto, fiets of bus naar de winkel gaat, en zelfs alleen maar kijkt en niet koopt, vindt er geen fysieke beweging plaats bij het kijken en eventueel kopen bij de e-tail. Pas op het moment van aankoop komt er een hele logistieke machine in beweging, van magazijn naar pakketdienst en van pakketdienst naar de klant.

Om het tevergeefs afleveren te voorkomen, wordt steeds meer getracht het aflevertijdstip nauwkeuriger af te stemmen, via mail, sms etcetera. Een zeer goede zaak voor de logistieke kosten én het milieu. Ik hoor u vragen: hoe doen we dat dan met gevoel, aanraken en pasvorm?

Er zullen altijd showrooms blijven, beurzen of toonzalen, maar kopen doet u thuis, nadat u via vergelijkingssites de beste leverancier heeft gevonden.

Virtuele paspoppen

In de toekomst zult met een 3D scanner uw lichaamsmaten vastleggen bij bestelling en zorgt de internetwinkel voor omrekening naar en levering van de juiste maat. De eerste virtuele paspoppen verschijnen al op internet.

39 miljoen retouren

Als u weet dat meer dan 30 procent van de mode- of andere maatgevoelige producten tot retouren leidt, snapt u wel het voordeel in kosten en milieueffect. In Groot-Brittannië is door vergelijkingssite Kelkoo becijferd dat circa 39 miljoen artikelen jaarlijks worden retour gestuurd. Niet omdat het product niet aan de verwachtingen voldeed, maar voornamelijk maat gerelateerd.

Niet alleen verkochte producten komen retour, ook onverkochte artikelen zoals seizoensartikelen, mode, winkeldochters etc. die retour gaan van retail naar magazijn. Iets wat bij e e-tail niet nodig is, immers, het magazijn is de winkel.

De conclusie moet zijn: waar de retail blijft hangen in de gangbare logistieke modellen, werkt e-Tail stug door aan een wereldveroverend slank model.

Kijken, kijken, niet kopen wordt kijken, kiezen, thuis vergelijken en kopen. Immers: het internet is toch niets meer of minder dan een virtuele kijkshop!

Reageer op dit artikel