blog

Douane en Politie gaan op in één organisatie

Distributie

Douane en Politie gaan op in één organisatie
Douane Politie Bart Boersma

Zoals meerdere auteurs in het verleden deden – hoewel ik me zeker niet met hen wil vergelijken – ben ik enkele dagen naar een Waddeneiland geweest om inspiratie op te doen. En die inspiratie kwam uit onverwachte hoek: de Douane-perikelen kwamen vanzelf voorbij.

Elke keer weer valt mij op hoe veilig Terschelling aanvoelt: vakantiehuizen die openstaan als je aankomt, fietsen die niet zijn afgesloten en een terras waar je je biertje niet meteen hoeft af te rekenen.

    

Deze keer echter had ik al snel het gevoel dat er iets speciaals aan de hand was. Bij aankomst op het eiland ’s maandags zag ik een douane-surveillancewagen rijden. Mijn zoon van zes zag hem het eerst en mijn vrouw vroeg zich hardop af "Waarom rijdt hier in vredesnaam Douane rond?". Ik heb hen voorgehouden dat ook West-Terschelling een zeehaven van formaat is omdat deze immers in de Algemene douaneregeling (voor fetisjisten: bijlage 3) is aangewezen.

 

Om de stelling over de status van West-Terschelling als zeehaven extra kracht bij te zetten, hebben we de dinsdag wat uitgebreider rondgekeken bij de haven van Terschelling. Fenomenen als International Ship and Port facility Security Code (ISPS) en Port Security Officer zijn daar echter nog geen gemeengoed. Overal is toegang mogelijk en de havenbeveiligingswet is duidelijk aan dit deel van Nederland voorbij gegaan. Toch hield ik nog steeds een veilig gevoel.

  

KLPD’ers bij Hessel

Ook de dagen daarna zagen we enkele keren de douanesurveillancewagen rondrijden. Overigens stoer uitgevoerd met onder meer 4-wheeldrive en een lier aan de voorkant. Nogmaals legde ik uit dat de Douane ook kustbewaking als taak had. "Maar waarom rijden ze dan alleen over de hoofdweg waar wat toeristen fietsen en lopen?" vroeg mijn vrouw wederom gevat. Tja…inderdaad. Die woensdag begreep ik echter waar mijn veilige gevoel vandaan kwam. Bij een bezoek aan restaurant en poppodium ‘Hessel’ bleek waar dat gevoel vandaan kwam. Er waren zo’n 20 personen van Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) op het eiland, waarschijnlijk voor een conferentie of iets dergelijks. Tenminste dat hoopte ik, want waarom zouden er anders zoveel KLPD’ers zijn.

  

Alleen politievoertuigen 

Nog net voordat we de boot op gingen terug naar Harlingen, bleek echter het ware verhaal. De douanesurveillancewagen werd weer gespot. Deze keer ‘in ruste’ voor het politiebureau, keurig geparkeerd. Geparkeerd op een plek voorzien van een duidelijk bord: ‘Alleen politievoertuigen’.

  

Toen begreep ik het: op Terschelling is men de tijd al ver vooruit en is het nog te bedenken nieuwe kabinetsbeleid al uitgevoerd: ‘De Douane en Politie gaan op in één organisatie voor een veilig Nederland…’

Reageer op dit artikel