blog

3pl-ers: laat u verleiden!

Distributie

Nederland=Logistiek, maar in de top 10 van de pas uitgebrachte lijst van logistiek dienstverleners staat maar één echt Nederlands bedrijf meer: TNT Post Pakketservice. Na Van Gend & Loos, Frans Maas, TNT Logistics is nu ook Wim Bosman in buitenlandse handen. Tijd voor actie.

3pl-ers: laat u verleiden!
3PL-ers verenigt u

We hebben wel prachtige posities in mainports (de Rotterdamse haven en Schiphol) en greenports, maar voor de uitvoerende logistiek komt de kennis van het hoofdkantoor steeds vaker uit het buitenland.

     

Focus op regierol

De focus van de Nederlandse logistiek en Dinalog is om meer toegevoegde waarde te leveren in het hoogste segment van de logistiek: de regierol. Het efficiënt vervoeren van A naar B kunnen meerdere partijen, en is vaak een concurrentie op prijs, maar het orchestreren ervan heeft de toekomst. Slim bundelen met warehouses en trucks.

    

In de logistiek spreken we al jaren over ‘supply chain optimalisatie’, ‘collaborative planning and forecasting’, 4C en nog een hoop van deze termen. Maar in werkelijkheid blijven we achter bij diverse andere sectoren, zoals (a) met mijn bankpas kan ik bij elke bank pinnen (b) oliebedrijven hebben exchange-contracten om bij elkaars terminals de olie te laden, en (c) vliegtuigmaatschappijen verkopen elkaars vliegtuigstoelen via code-sharing en diverse websites.

     

Elkaar verleiden

Gelukkig zijn er inmiddels prachtige logistieke 4C-voorbeelden en heeft Nederland nog steeds een prachtig aantal logistieke bedrijven, van multinationals tot eigen rijders. Hierin zit de kracht volgens mij: de bedrijven moeten elkaar verleiden om meer samen te werken en anders zullen ze wel verleid gaan worden door verladers, retailers of 4PL-ers. En in de eigen rijders schuilt de flexibele zzp-er, die zich slim laat verhuren, zoals dit in andere sectoren al jaren gangbaar is.

    

Niet louter uitgaan van eigen kracht

Kortom, werk aan de winkel. Maar het vereist een cultuuromslag, zoals bij een familiebedrijf om niet meer louter uit te gaan van eigen kracht. En uiteraard zitten er juridische aspecten aan, over wat er aan informatie gedeeld mag worden. De buitenlandse bedrijven onderkennen inmiddels de kracht van ons Nederlanders in de logistiek, gegeven de diverse aankopen.

    

Wat willen wij: met elkaar een sterk team vormen, of worden we, zoals bij voetbal, een jeugdopleidingscentrum, waarvan de spelers vervolgens opgekocht worden door het buitenland? De komende jaren zullen het ons leren of we met de nodige durf een mooi team gaan vormen.

Reageer op dit artikel