blog

Winnaars en verliezers bij Europese mainports

Distributie

Winnaars en verliezers bij Europese mainports
Overslag containerhavens 2007-2010

In januari 2011 maakten de meeste grote Europese zeehavens hun overslagcijfers over 2010 bekend. Een goed moment om de pols op te nemen van de ontwikkelingen in de internationale logistiek.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 februari 2011.

In Rotterdam gaat het na een moeilijk 2009 weer crescendo in 2010, met een overslag van bijna 430 miljoen ton die ruim 11% boven die van vorig jaar ligt. Ook de containeroverslag zat fors in de lift: met 11,1 miljoen TEU werd hier met 14% groei een nieuwe piek bereikt. In Antwerpen werden vergelijkbare groeicijfers geboekt, 178 miljoen ton (+13%) in totaal en 8,5 miljoen TEU (+17%) in containers, dus zelfs iets betere groeicijfers dan Rotterdam. De nummer 3 haven van Europa is Hamburg, maar deze haven is altijd later met het bekend maken van zijn overslagcijfers dan de twee concurrenten. Dat het al enkele jaren wat minder goed gaat in Hamburg is echter geen geheim.

  

Groei overslag havens

EUROSTAT, het CBS van de EU, heeft in januari 2011 een aardig overzicht uitgebracht van de groei van de overslag in de belangrijkste Europese havens. De statistieken zijn altijd wat later beschikbaar doordat niet elke haven zo snel kan of wil zijn als Rotterdam of Antwerpen, maar ze hebben goed opgelost door van de afgelopen jaren het eerste kwartaal te nemen en deze te vergelijken. De ontwikkeling in de containeroverslag leert dat de top-2 havens Rotterdam en Antwerpen steeds verder afstand nemen van de nummers 3 t/m 5 Hamburg, Bremerhaven en Valencia. Dit komt mede doordat rederijen de stops in hun ‘loops’ steeds meer concentreren in deze twee havens, en zeker met de Maasvlakte II in aantocht zal deze trend zich doorzetten.

    

Bulkoverslag

Ook in de bulkoverslag gaat het goed met Rotterdam, en wordt er marktaandeel gewonnen. De overslag van natte bulk in kwartaal 1 steeg in Rotterdam in 3 jaar (2007-2010) van ruim 44 naar 55 miljoen ton, mijlenver voor de eerste concurrent Marseille, die maar een kleine plus van 14 naar 15 miljoen ton in 3 jaar behaalde. De sprong van Rotterdam kwam vooral in 2010, mede door de steeds belangrijkere functie die de haven voor de Russische oliemarkt inneemt. Ook in de droge bulk is Rotterdam al sinds jaar en dag de nummer 1 haven van Europa, met 20 miljoen ton in het eerste kwartaal in 2010 werd een forse stijging van 25% ten opzichte van 2009 geboekt. De haven van Amsterdam is de nummer 2 in droge bulkoverslag in

Europa, en wint terrein ten opzichte van Hamburg, Duinkerken en Taranto.

  

Nederlandse havens

Dit alles maakt dat de Nederlandse havens op basis van totale overslag in kwartaal 1 van 2007-2010 de laatste jaren flink terrein winnen op de concurrenten. Rotterdam (nr. 1) en Amsterdam (nr. 5) zijn in de totale overslag beide met meer dan 10% gegroeid in drie jaar, terwijl Antwerpen en Hamburg met resp. ruim 5%

en 15% fors in overslag zijn gedaald, en Marseille gelijk is gebleven.

Duidelijke cijfers, en de Nederlandse havens zijn dus de winnaars in Europa, terwijl Hamburg een forse verliezer is. En de investeringen in Maasvlakte II en de zeesluizen geven Rotterdam en Amsterdam de ruimte om deze trend versterkt door te zetten. 

Reageer op dit artikel