blog

Logistiek 2.0. HBO+ noodzakelijk!

Distributie

Een paar maanden terug sprak ik Jeff Silver van Coyote Logistics. Die naam kent u mogelijk niet, maar het is een ervaren self-made logistiek manager in de Verenigde Staten.

Logistiek 2.0.  HBO+ noodzakelijk!
Jeff Silver van Coyote Logistics

Ruim vier jaar geleden startte hij, net onder Chicago, zijn bedrijf. Eerst om logistieke software te verkopen maar toen het klaar was kocht hij de software terug van zijn enige twee klanten en begon de software zelf te gebruiken.

 

Snelle groei
Dat leverde succes op, namelijk de zesde plaats van de snelstgroeiende bedrijven in de US dit jaar. Meer dan een miljoen dollar omzet per dag in vier jaar tijd. Kom daar in Europa maar eens om.

 

De vraag is: hoe deed hij dat? Enkele punten die hij realiseerde:

  • ‘Work hard, play hard.’ Doe wat je moet doen, en doe het goed. Daarna (=buiten werktijd) moet je er ook van kunnen genieten
     
  • Koester uw klanten en chauffeurs. Bel ze dagelijks, en los hun problemen gelijk op
     
  • Denk goed na. Met een beetje doordenken kun je veel slimmer werken en ligt het werk voor het oprapen
     
  • Zorg voor goede tools, dat maakt het werken een stuk eenvoudiger
     
  • En eigenlijk als eerste: zorg voor uitstekende medewerkers die alles veel beter kunnen dan jij.

Snel rijk worden
Dat laatste punt is eigenlijk het belangrijkste. Jeff verzamelde in korte tijd een behoorlijke groep jonge universitair geschoolde mensen. Hij wacht niet tot ze langs komen maar gaat zelf naar de universiteiten om de beste mensen weg te halen. Mensen die goed communiceren, doordenken en snel schakelen. En niet als eenling maar in de groep uitstekend floreren. En als je dat kunt en hard werkt, kun je bij Coyote in een paar jaar een klein fortuin aan bonussen verdienen. Veel afgestudeerden zien het als een prachtige opstap om ervaring op te doen en korte tijd (relatief) rijk te worden.

 

Multitasking
Maar rijk worden is meestal maar een mooie bijkomstigheid. Ik zag enkele medewerkers in een rap tempo charters bellen, even kletsen hoe het ging, ondertussen de lege auto’s vastleggen en tegelijkertijd mogelijke lading aanbieden. Met nog twee andere schermen overlegden ze tegelijkertijd met twee collega’s in een ander gebouw hoever de prijs omhoog kon en welke voorwaarden daarvoor gelden. En ze werkten ondertussen hun mail weg. Deze mannen (en ook veel vrouwen!) hebben bedrijven door heel Amerika (met accenten die voor mij nauwelijks te verstaan waren in sommige gevallen) die echt als partner behandeld worden.

 

Strategische puzzel

Ze kenden elkaar door en door en wisten precies wat wel en niet mogelijk was. Voor hen was het werk eigenlijk een groot strategisch spel. En goed nadenken over wat de prijs van de olie doet of wat een warme zomerdag betekent geeft een voorsprong op de verwachte vraag naar transport. En voor deze mensen was dit eigenlijk geen werk, maar strategische puzzel die ze met een groot netwerk van vrienden (binnen en buiten het bedrijf) oplossen.

 

Zonder afbreuk te doen aan alle Nederlandse logistieke medewerkers op kantoor: het zou goed zijn als de Nederlandse transportbedrijven jonge HBO+ mensen de kans geven om die boost te maken die zo noodzakelijk is in onze logistiek. Want qua communicatie en snel schakelen winnen deze jonge mensen het op alle fronten van de bestaande grijze massa.

Reageer op dit artikel