blog

Flexibele volumes voor een hogere beladingsgraad

Distributie

Tijdens mijn kampeervakanties had ik altijd de naïeve gewoonte om allerlei minder nuttige spullen mee te nemen. Er was toch nog plaats zat in de auto. Dit principe blijkt in diverse industrieën, zoals de olie-distributie juist de kern van een hoge beladingsgraad te zijn: neem ook die spullen mee, die niet NU, maar wel heel binnenkort noodzakelijk zijn.

Flexibele volumes voor een hogere beladingsgraad
Beladingsgraad

Verhoging van de beladingsgraad is een hot topic: op logistiek.nl en LinkedIn woedde wekenlang een boeiende discussie over het feit dat "Nederland de slechtst beladen internationale vrachtwagens heeft". Nadat eerst de getallen ter discussie werden gesteld, vervolgens uitgelegd werd dat een lage beladingsgraad niet altijd te voorkomen en niet erg is, kraakt nu menigeen zijn hersenen over hoe deze beladingsgraad te verhogen.

 

Bij het binnenlands transport blijkt onze beladingsgraad inmiddels goed gestegen te zijn. Het principe van de flexibele volumes bij oliedistributie is hierbij een hele goede: gegeven de voorraadstanden van de tanks bij de benzinestation wordt er een minimum en maximum hoeveelheid doorgegeven ter levering voor de verlader. In de transportplanning wordt dit dan meegenomen in de optimalisatie. Dit principe kan op diverse manieren toegepast worden, zoals vanuit de fabrikant richting de retail, of vanuit de retailer richting de winkel. Ter voorbeeld: als je bij de replenishmentsopdracht van een winkel nog ruimte over hebt, kun je dit mogelijk aanvullen met promotie-artikelen of snellopende artikelen, die voor de komende dagen gepland staan. Idem geldt natuurlijk voor het afronden van snellopende hoeveelheden richting vollere pallets of vloeistof / bulkproducten richting vollere wagens. De transportplanner krijgt minimum en maximum hoeveelheden per klant, met eventuele prioriteitsregels of andere parameters, en wordt beloond voor een hogere beladingsgraad.

 

Tot slot, om aan te sluiten bij alle kritieken, is een hoge beladingsgraad uiteraard niet altijd nuttig. Tijdens mijn fietsvakanties bleek het juist om het minimaliseren van de beladingsgraad te gaan, dus het voorkomen van elk transport. Al doende leert men.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel