blog

Een standaard ERP in transport

Distributie

Nachon uit Zeewolde verraste heel Nederland enkele maanden terug door een tweede transportmanagementsysteem op de markt te zetten. Na op de Logistica met veel logistiek dienstverleners gesproken te hebben en de eerste praktijkresultaten bekend zijn is Nachon ervan overtuigd op de goede weg te zitten.

Een standaard ERP in transport
ERP in transport: blogpost van Jan Vieveen

De vraag voor de gemiddelde gebruiker is: Wat is het verschil met het eigen TMS en het ERP-pakket, en waarom zou ik daarvoor kiezen? In het kort: Nachon TMS was van de grond af zelf opgebouwd in Magic, een hulpmiddel om te programmeren. Nachon ERP is gebaseerd op Microsoft Dynamics hetgeen een basis ERP is met onder andere relatiebeheer en financieel management. Daarmee kocht Nachon een bouwsteen met basisfunctionaliteiten en kon het zich volledig concentreren op het bouwen van de logistieke componenten. Omdat Nachon veel ervaring heeft in transport en logistiek konden zij, met de praktijksituaties van vele klanten in het achterhoofd, een logistiek ERP pakket bouwen dat breed inzetbaar is. En omdat de focus lag op de aanvullingen voor transport en logistiek was een tamelijk snelle marktintroductie mogelijk.

 

Wat is het voordeel van ERP?

Uit gesprekken met klanten concludeerde Nachon een sterke behoefte aan geïntegreerde functionaliteit ten opzichte van de meer gangbare ‘eilandautomatisering’. Het gehele ordertraject tot en met facturatie en POD, de planning van mensen en middelen moest in het nieuwe systeem geïntegreerd zijn. Dit moet leiden tot een efficiënter proces, meer inzicht en betere aansturing. Daarbij biedt Nachon een generieke, configureerbare interface in plaats van de losse programma’s die voorheen de koppelingen met boordcomputers, scansoftwareleveranciers, planpakketten etcetera realiseerden. Daarbij is de gemakkelijke integratie met Microsoft Office producten een groot voordeel.

 

In de kern van Nachon ERP valt op dat het beheer van middelen (trekker, oplegger, chauffeur, charters) centraal staat. Wie doet wat? Waar staat wat? Wat kost dat en wat levert dat op? Het administratief ‘tracken en tracen’ van middelen is een belangrijk ERP voordeel wat voor de gebruiker veel gemak oplevert.

 

Wat is het verschil met andere ERP-leveranciers?

Vanzelfsprekend zijn er meer leveranciers die Microsoft Dynamics als basis gebruiken. Veelal hebben die echter een logistieke basis waarop zij, na een inventarisatie, klantspecifiek aanvullingen bouwen. Kijkend naar de afgelopen jaren loopt dit nogal eens fout, door uiteenlopende redenen. Nachon heeft besloten een universeel softwarepakket te maken waarbij zoveel in te stellen is dat zonder programmeren toch een klantspecifieke implementatie mogelijk is. Dat is sneller en goedkoper, en voor Nachon beter te onderhouden.

 

Qua kosten is het nieuwe ERP in de basis iets duurder: een klant moet niet alleen het Nachon ERP deel kopen maar ook licenties op Microsoft Navision. Op termijn verwacht Nachon dat door de extra functies en het eenvoudiger beheer de gebruikerskosten lager zullen zijn en vooral het effect op de bedrijfsvoering beter zal zijn. De komende tijd zullen meer klanten met het ERP systeem gaan werken en worden nog aanvullende modules opgeleverd. Nachon heeft dan een volledig nieuw en modern transportmanagement systeem gebouwd hetgeen vandaag de dag een grote prestatie genoemd mag worden.

Reageer op dit artikel