blog

Met 480.000 km over de snelweg?

Distributie

In 1985 werd de IBM-PC gemeengoed. De voorloper van de computer van het type waarmee u dit waarschijnlijk leest. Het is arbitrair welke bron u raadpleegt, maar de relatieve snelheid van een PC of laptop die u nu heeft is minimaal zo’n 6.000 keer sneller.

Met 480.000 km over de snelweg?
blog Jan Vieveen: Met 480.000 km over de snelweg?

De schijven van toen, 5 Mb, kunnen 200.000 keer minder opslaan dan een moderne PC van nu. En die PC van nu is in staat een half jaar alle digitale rontgenfoto’s op te slaan van een middelgroot ziekenhuis. Als een vrachtwagen dezelfde snelheidsontwikkeling had doorgemaakt reden we nu 480.000 km/uur….

 

Cijfers die feitelijk betekenen dat het heel hard is gegaan de laatste 20 jaar. Heel veel power voor relatief weinig geld. Nu is dat allemaal heel mooi, maar wat kunt u daarmee?

 

Microsoft ziet het wel zitten. De moderne Office tools leunen zwaar op de aangeboden snelheid en opslag. Maar in de kern werken 99% van de mensen nog net zo met Office als 10 jaar geleden.

 

Iets dergelijks geldt ook voor onze transportsoftware: feitelijk doen we niet veel anders dan 10 jaar terug. In ieder geval niet veel slimmer. De schermen zijn wel veel duidelijker geworden en het werkt sneller. We kunnen velden zelf indelen en kleuren kiezen. Maar welke software waarschuwt ons als we een ADR-zending willen meegeven aan een auto die geen ADR-voorzieningen heeft? Wanneer worden we gewaarschuwd dat we een zending met een oplegger meegeven naar een adres waar alleen een bakwagen kan komen? Welke software adviseert ons de rit te knippen en onderweg bij te laden? Zeker, een enkel  TMS-pakket kan dit, maar in de praktijk gebruiken ben ik nog niet tegengekomen.

 

De doelstelling die we in de logistiek moeten stellen is slimmer onze processen te gaan ondersteunen: meer inzicht, minder fouten, beter anticiperen, een verbeterd rendement. Dit zou een prachtig onderwerp zijn voor enkele afstudeerders: ontwerp een integraal en flexibel hulpmiddel om de logistieke processen van vandaag beter te ondersteunen: registreren, combineren, afwegen/hercombineren, aansturen en bewaken. En flexibel, want geen bedrijf is hetzelfde en als het bedrijf zich ontwikkelt moet de ondersteuning mee-ontwikkelen. Slimmer werken en meer inzicht, dat is waar heel veel bedrijven op wachten. Natuurlijk zijn er talloze leveranciers die dit claimen, maar er is naar mijn mening maar een handvol die een stap in de goede richting komen….

Reageer op dit artikel