blog

Nog veel werk aan de Duurzame winkel

Distributie

Brandstofverbruik van bestel- en vrachtwagens blijft aandacht verdienen, maar bij veel bedrijven verliest men het ook weer snel uit het oog.

Onlangs begon ik aan een opdracht voor een grote organisatie met een aantal bedrijven te helpen bij het in kaart brengen van het brandstofverbruik van het wagenpark en begeleiden bij de reductie er van. Elke keer weer verbaast het me hoeveel bedrijven dat nog niet goed of helemaal niet onder controle hebben en het is mooi om te zien hoe mensen er lol in krijgen naarmate ze daar langer en intensiever mee bezig zijn. De kostenbesparing en een beetje minder vuil in de buitenlucht is natuurlijk ook mooi meegenomen. Daar gaat het uiteindelijk om.

 

Zo’n traject begint over het algemeen met de opzet van een registratie of  inventarisatie van het al aanwezige systeem, waar vaak het een en ander aan verbeterd kan worden. Zodra het in de organisatie doordringt dat er weer aandacht aan de registratie besteed wordt, is vaak de eerste besparing al gerealiseerd. Achteraf niet meer vast te stellen hoeveel, maar geloof me dat gebruikers in die gevallen er direct bewuster mee omgaan. De technische aspecten van de voertuigen krijgen ook de nodige aandacht, want aan rol- en luchtweerstand valt meestal ook wel wat te verbeteren. Genoeg gespecialiseerde toeleveranciers die begrijpen waar het over gaat en daar wat aan kunnen doen. En niet te vergeten, de alternatieve brandstoffen. Er is belangstelling voor en het zou goed zijn om die mogelijkheden verder uit te proberen. Een netwerk van bevoorradingspunten of de actieradius van het voertuig is helaas nog te vaak het knelpunt.

 

Maar de meeste winst is te behalen bij de held achter het stuur. Overwegend vakmensen die je om een boodschapje kunt sturen, betrokken bij hun werk en het bedrijf waar ze voor werken, maar vaak niet bewust van hun ingeslopen minder goede gewoontes. Een gehaaste rijstijl, lang onnodig stationair draaiende motor en laden/lossen met koelinstallatie op volle toeren draaiend zijn zo maar een paar voorbeelden er van, die helaas nog veel te vaak voorkomen. Het kost tijd en energie om het te verbeteren, maar het is de inspanning waard. 10 procent besparing op  20 procent van de totale kosten kan soms net het verschil tussen winst of verlies betekenen.

 

 

Reageer op dit artikel