blog

Organiseert Nederland het slimmer?

Distributie

Heeft u ook het nieuws gelezen: De stichting “Nederland is Logistiek” krijgt 3,5 miljoen subsidie om het imago van Logistiek in Nederland te verbeteren. Logistiek is de kunst van het slim organiseren, zo lezen we, dus binnenkort zal de website logistiek.nl waarschijnlijk ook wel slimorganiseren.nl heten.

Een goed imago voor de logistiek in Nederland is belangrijk. We staan in Europa nog steeds op nr. 1 als vestigingsplaats voor de EDC‘s, en vele mensen hebben, mede dankzij de Rotterdamse haven, hun werk direct of indirect in de logistiek. Maar organiseert Nederland het ook slimmer dan de rest? Ik was vorige week op een Europees 3PL topcongres, met daarbij welgeteld twee Nederlandse bedrijven (Ewals en CEVA), als we CEVA, onderdeel van het Amerikaanse Apollo en geleid door de Brit John Patullo, nog Nederlands kunnen noemen. Trouwens, zelfs de overslag in de Rotterdamse haven wordt aangestuurd door het Chinese Hutchison.

 

Toch ben ik nog niet zo somber. Ik ben vanuit mijn bedrijf, wat planningspakketten levert, wereldwijd verantwoordelijk voor de Transport & Logistiek sector. Met vestigingen in 7 landen en implementaties in meer dan 40 landen zie ik diverse mooie oplossingen in het buitenland ontstaan, die we in Nederland allang doen. Ik ben ook druk met een groot project in Duitsland, het transportland van Europa, waarbij de shortlist voor slimme planningen louter bestond uit Nederlandse bedrijven.

 

Met slimheid en handelsgeest, mede vooruit geduwd door de te realiseren Logistieke Supply Chain Campus, moeten we volgens mij een stap voorwaarts kunnen maken. Maar nr. 1 in het aantal logistieke topbedrijven in Europa zullen we nooit worden. Simpelweg ook omdat de grenzen vervagen en de bedrijfsleiding steeds vaker uit meerdere nationaliteiten zal bestaan.

 

Wat vindt u? Kunnen wij nog wat van het buitenland leren, of hebben wij een boodschap voor het buitenland?

 

 

 

 

Reageer op dit artikel