blog

Vrachttram verdient beter lot

Distributie

Afgelopen week kwam vanuit de Volkskrant het onheilspellende bericht dat het vrachttram-project zijn langste tijd heeft gehad. Volgens de krant is er na het verlenen van de concessie veel mis gegaan bij exploitant CityCargo. Kapitaal en personeel verdwenen net zo snel als ze binnenkwamen, hetgeen eerder dit jaar onder meer leidde tot een kort geding tussen grootaandeelhouder Peter Hendriks en energiebedrijf Nuon, een van de belangrijkste aandeelhouders.

Vrachttram verdient beter lot
Vrachttram verdient beter lot

Het resultaat: Nuon hield de beloofde miljoenen op zak." Hendriks, inmiddels een paar miljoen euro lichter, zocht steun bij de gemeente. Of de stad financieel, met 6,5 miljoen euro, kon bijspringen bij de aanleg van de extra rails bij de laad- en losstations? Dit bedrag blijkt CityCargo van de gemeente hard nodig te hebben want anders willen geïnteresseerde marktpartijen, die in totaal 70 miljoen euro zouden hebben toegezegd, niet met hun geld over de brug komen. Volgens de Volkskrant kreeg Hendriks echter nul op het rekest van de gemeente Amsterdam. Waarom?

   

Het zou onduidelijk of de bedrijfsvoering van CityCargo stabiel is en bovendien was er afgesproken dat de gemeente geen zou investeren in de vrachttram. Verder zou er onduidelijkheid bestaan over de financiële structuur. Ten derde, suggereerde de krant, zou Hendriks niet goed liggen op het stadhuis.

Het artikel in de Volkskrant moet als een bom zijn ingeslagen bij CityCargo en ook bij verantwoordelijk wethouder Marijke Vos, de grote steun en toeverlaat van de exploitant. Want direct na de onheilstijding werd een persbericht door de vrachttramexploitant de wereld ingezonden, waarin met kracht het hele artikel naar het land der fabelen werd verwezen. Een woordvoerder van Vos gooide er nog een schepje bovenop door de geruchten, dat CityCargo en de GroenLinks-politica niet meer met elkaar zouden spreken, te betitelen als ‘onzin’. Ook benadrukte de woordvoerder dat de vrachttram nog steeds alle steun krijgt van de gemeente om in de hoofdstad vracht per tram te vervoeren.

 

Het is te hopen voor oud-consultant Hendriks en de zijnen dat met deze tegenaanval de kou nu definitief uit de lucht is, want het zou toch echt zonde zijn als dit veelbelovende stadsdistributie project voortijdig strandt. Sinds de officiële start van het, met veel duurzame prijzen bekroonde project en de daaropvolgende concessie voor gebruik van het tramspoor, leefde bij mij de stille hoop dat de vrachttram het dit keer wel zou redden en niet hetzelfde lot zou krijgen als Distrivaart. Ook een ambitieus project dat echter nooit tot volledige wasdom is gekomen.

Die hoop begon bij mij echter langzaam af te kalven toen afgelopen september bekend werd dat het project als gevolg van trage besluitvorming bij de gemeente ook nog eens een half jaar vertraging heeft opgelopen. De publicaties in de Volkskrant, en ook Het Parool, heeft daar nog een schepje bij bovenop gedaan.

 

Hoop doet echter leven en dat zal alleen lukken als Hendriks de komende tijd alles op alles gaan zetten om de zaak, vergeef mij de uitspraak, weer op het juiste spoor te krijgen. Er zal dus gezorgd moeten worden voor de broodnodige 6,5 miljoen euro (uit Europa??) waardoor die vrachttram, naar Duits voorbeeld, eind 2009 ook daadwerkelijk gebruik kan maken van het railnetwerk in de hoofdstad. Wellicht kan minister Cramer ook nog een duit in het zakje doen want zij, blijkt ook uit recente voorbeelden, is dol op dit soort duurzaam transport initiatieven.

 

Het aantrekken van nieuwe marktpartijen zal lastig worden voor CityCargo, want door de huidige financiële crisis, zijn zij wellicht minder snel geneigd om hun knip te trekken vanwege de risico’s en onzekerheden omtrent dit project.

   

De belangrijkste pion in het getouwtrek rondom de vrachttram is echter de gemeente Amsterdam. Die zal namelijk ernstig gezichtsverlies lijden als het duurzame project strandt. Want riep Marijke Vos bij de ondertekening van de concessieovereenkomst in het oude Haarlemmermeerstation niet dat de komst van de vrachttram, ondanks de vele scepsis, ‘een uniek moment is voor Amsterdam’? Maak het dan ook waar Amsterdam!

Reageer op dit artikel