blog

E-logistics moet leren van SCM

Distributie

Volgens Blauw Research is de omzet (in miljoenen € ) van e-commerce tussen 2006 en 2007 gegroeid met 38 procent. We moeten dit percentage niet idealiseren. Veel e-commerce omzet gaat ten koste van ‘normale’ retailomzet. Het volume goederen is zeer zeker niet met dubbele cijfers gestegen.

 

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 5 september 2008.

 

Wat mij in discussies over e-commerce opvalt, is dat het (bijna) altijd gaat over the Last Mile. Kan de trefkans dat de consument thuis is, hoger? Kun-nen de tijdvensters korter? Kunnen de pakjesvervoerders hun tarieven scherper stellen? 

De Last Mile is belangrijk, maar e-logistics is niet alleen een transportprobleem. Wij leren onze studenten dat de distributielogistiek bestaat uit het zoeken naar een balans tussen de drie deelsystemen voorraadbeheer, handling/warehousing en extern transport. We hebben in vele branches kunnen aantonen dat transport niet per definitie de belangrijkste kostenpost is.

De drie deelsystemen zijn onverkort van belang voor e-commerce. Het voorraadbeheer verandert niet echt t.o.v. traditionele distributiekanalen. Voor fijnmazige distributie hebben TNT, Selektvracht en UPS nog voldoende capaciteit. Wij menen dat e-fulfilment het grootste back-office probleem van e-commerce is. Veel bedrijven zijn niet voldoende geëquipeerd voor het verzamelen van consumentenorders i.p.v. retailorders. Kritische schaalgrootte is nodig om dergelijke processen te kunnen automatiseren of mechaniseren. Kortom: het ‘dunner’ worden van goederenstromen is het hoofdprobleem van e-commerce/e-logistics. Daarover denkt vraaggestuurd supply chain management al bijna twintig jaar lang na. De sleutel ligt bij het onderscheid: front-office concurreren en back-office samenwerken! De alliantie tussen Wehkamp en C&A is een prachtig voorbeeld! Waarom zou Albert.nl de distributie t.b.v. andere webwinkels niet kunnen verzorgen? Waarom zouden de pakketvervoerders hun goederenstromen niet kunnen integreren? Vragen waar SCM al de nodige voorbeelden van kent. Waarom is e-commerce/e-logistics nu al zo lang bezig om het wiel opnieuw uit te vinden?

Reageer op dit artikel