blog

Nederlandse Antillen: Hub in de Caraïben?!

Distributie

Nederlandse Antillen: Hub in de Caraïben?!
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Eén van mijn passies is duiken, en het liefst in tropische wateren. Ga maar na: de hele dag een aangename temperatuur, kraakhelder water en een oceaan vol koraalriffen, tropische vissen en schildpadden. De afgelopen week was ik op Bonaire, deel van ons koninkrijk en wat duiken betreft een topbestemming. Bonaire is één van de weinige tropische bestemmingen waar je vanaf de kant kan duiken, en dat betekent dat je met een gehuurde pick-up op elke duikstek kan komen. Onderweg in de pick-up gingen mijn gedachten uit naar de kansen voor de logistieke sector op de Nederlandse Antillen. Zouden de Antillen niet onderdeel kunnen uitmaken van de mondiale distributiestructuren van in Nederland gevestigde dienstverleners? Deze dienstverleners kunnen zo een vooruitgeschoven post hebben in de Caribische groeimarkt, terwijl de economie van de Antillen ongetwijfeld baat kan zal hebben bij deze diversificatie.

Bonaire zelf is met ca. 13.000 inwoners maar heel klein, en heeft hierdoor geen groeikansen op het gebied van de logistiek. De logistieke sector heeft meer groeikansen op het 60 km westwaarts gelegen Curaçao, dat circa 140.000 inwoners heeft. Curaçao heeft een redelijke infrastructuur met een zeehaven die bereikbaar is voor grote schepen en daarnaast het HATO vliegveld. TNO heeft in 2005 de huidige positie en kansen onderzocht van Curaçao als logistieke hub ten opzichte van de belangrijke Caribische concurrenten. Wat betreft de huidige positie was de conclusie dat Curaçao achterblijft bij de belangrijkste concurrenten Puerto Rico, de Dominicaanse Republiek en ook de Bahama’s en Trinidad. Een belangrijke reden voor deze positie is dat het achterland van Curaçao zeer klein is, zodat het vanuit kostenoogpunt lastig is om anno 2008 een regionaal Caribisch dc voor goederen uit de USA of Europa te starten. Alleen voor producten met hoge waarde zijn er mogelijkheden voor een regionaal dc, zoals geneesmiddelen. De zee- en luchthaven op Curaçao bieden meer mogelijkheden voor cross-docking, en een vergelijkbare haven als Freeport op de Bahama’s is de laatste jaren hier erg succesvol in geweest. De belangrijkste succesfactor op de Bahama’s was dat de haven kostenvoordelen biedt ten opzichte van de regionale concurrentie, mede door een gericht logistiek overheidsbeleid. Deze strategie is voor Curaçao echter eveneens lastig te implementeren, omdat de arbeidskosten in Curaçao regionaal gezien aan de hoge kant liggen.

Waar liggen dan wel de kansen van Curaçao als logistieke hub? De belangrijkste kans ligt in het importeren van grondstoffen en halffabrikaten uit de groeiende Zuid-Amerikaanse markt, deze te bewerken en verrijken op Curaçao en vervolgens te exporteren naar de USA en Europa. Hierin kan Curaçao zich onderscheiden voor noordelijk ge-legen concurrenten, en het volume aantrekken wat het op termijn mogelijk maakt om ook regionale dc’s op te zetten voor producten van hoge waarde. In verdere definitie en uitvoering van deze strategie kan logistieke kennis en kunde uit Nederland het verschil maken. Wie durft?

Reageer op dit artikel