blog

Thema 2008: integratie

Distributie

Als u goed kijkt naar wat er momenteel binnen de logistieke dienstverleners leeft, is het integratie. Integratie van wat? Eigenlijk bijna alles.

Thema 2008: integratie

Over welke integratie hebben we het bijvoorbeeld?

 

  • direct opdrachten verwerken van opdrachtgevers;
  • feedback geven naar opdrachtgevers: meestal via een website maar soms ook direct met berichten of EDI;
  • het direct verstrekken van opdrachten aan de chauffeur via zijn boordcomputer;
  • afleverings- en ritgegevens van de auto’s direct verwerken in het Transport Management Systeem (TMS);
  • huidige status van de auto’s doorgeven zodat u al vooraf ziet dat een tijdzending niet gehaald wordt of een chauffeur onnodig lang staat te wachten;
  • integratie met grafische planning – gekoppeld met het TMS om bijvoorbeeld laad- en losduur mee te plannen op basis van historische data;
  • integratie met externe informatie zoals openingstijden van klanten, file-informatie;
  • het koppelen met ‘middelen’-informatie: afwezigheidsplanning voor chauffeurs en trekkers (onder andere onderhoud).

 

Dit alles heeft tot doel het werk van de medewerkers te vergemakkelijken: uw TMS geeft op het goede moment een seintje dat iets niet haalbaar is of anderzijds een operationeel probleem wordt verwacht. De medewerkers moeten niet alles uit het hoofd weten. Dat geeft meer rust voor de mensen, maar vooral ook een kortere inwerktijd: het was niet zelden zo dat een planner twee jaar tijd nodig had voordat hij alle details uit het hoofd wist. Ziekte en vakanties van zo’n medewerker stonden gelijk aan kleine rampen. Met de huidige krapte aan planners is de noodzaak om een nieuwe medewerker snel volledig operationeel te krijgen alleen nog maar gestegen, naast de noodzaak om het werk zo prettig te maken dat het verloop minder wordt.

 

Ieder eigen wijze

Als we kijken naar de leveranciers van TMS’en en randapparatuur dan zijn er op dit moment al goede (eerste) stappen gezet. Kijkende echter naar het koppelen met opdrachtgevers dan is er nog vaak een situatie waarin bijna iedere opdrachtgever een eigen wijze heeft van informatie verstrekken. Zelfs binnen een standaard EDI-transportopdracht is het verbazingwekkend op hoeveel manieren afwijkende palletmaten in het bericht gestopt worden (op basis van voorbeelden uit de praktijk).

 

Doorlopende inzet

De integratie is begonnen, maar er moeten nog veel vervolgstappen gezet worden. Blijft de vraag over wie dat moet regelen. Het blijkt dat logistieke dienstverleners naast het ICT-beheer een nieuwe functie erbij krijgen: informatie-integratie/informatiebeheer. Het daadwerkelijk realiseren van stappen op het gebied van integratie vergt doorlopende inzet van een deskundige medewerker. En het vinden en binden van zo’n medewerker is een uitdaging op zich…

Reageer op dit artikel