blog

Mag het een grammetje minder?

Distributie

Mag het een grammetje minder?
Mag het een grammetje minder?

Al Gore heeft wat losgemaakt, ook in de logistieke wereld. We hebben het tegenwoordig niet alleen maar over de kortste of de snelste route, maar ook over de schoonste.

Inmiddels heb ik de eerste proefschriften gelezen over de CO2-optimalisatie in transport en een beetje routeplanner of boordcomputer berekent het gelijk mee. Dit levert ook een volledig nieuwe dimensie op.

Om de A4 toch te kunnen verbreden en de files te verminderen, is minister Eurlings waarschijnlijk nu ook de potentiële CO2-vermindering aan het be–rekenen. En wat is de grammenbesparing bij de voorgenomen kilometerheffing? Voer voor de rekenmodellen, die bijvoorbeeld ook op de klimaatconferentie op Bali gebruikt zijn om inzicht te bieden in de diverse verbeterscenario’s.

‘Routegenerator’

Zo ben ik ook betrokken bij een ‘routegenerator’: het berekenen van de optimale route voor containers door Europa, gebruik makend van meerdere modaliteiten (trein, boot, etc.) met hun tarieven, kenmerken en tijden.

De grote belangstelling ervoor is van verschillende fronten: de ene vindt het prachtig, omdat je met dezelfde service containers kunt vervoeren tegen lagere kosten, de andere juicht het toe vanwege de CO2-vermindering.

Het mooie is namelijk dat vermindering van kosten redelijk gelijk opgaat met duurzaamheid.

Ditzelfde geldt ook voor grote initiatieven zoals ‘Planet Me’ van TNT voor het gebruik van nieuwe brandstoffen, elektrische of hybride trucks en de mogelijkheden om luchtvracht tegen dezelfde service criteria toch over de weg te vervoeren.

Wie had dat kunnen denken, dat de ideële wereldverbeteraars en commerciële multi-nationals dezelfde doelstellingen zouden hebben: minder kosten en minder grammen.

Reageer op dit artikel