blog

Volwassen?

Distributie

Wijsheid komt met de jaren, zegt men. Nu ik net veertig geworden ben, denk ik nog wel eens na over dat wat was en dat wat komt. Hoe verstandig en volwassen ben je eigenlijk? Een belangrijke vraag ook voor IT en de IT-leveranciers. Je merkt het vaak al snel aan de hoeveelheid tijd die geraamd –of erger gerealiseerd- wordt voor specificaties, configuratie of maatwerk en de tijd voor implementatie.

Volwassenheid geldt echter niet alleen op IT-gebied, maar ook voor vele andere aspecten van de organisatie. De Universiteit Utrecht heeft samen met Deloitte het zogenaamde ‘Business Maturity Model’ ontwikkeld, waarin gemeten wordt hoe ‘mature’ het bedrijf is op onder andere IT, organisatie, mensen en bestuur. Hun belangrijkste conclusies voor de industrie-sector: (1) een evenwichtige en hoge ontwikkeling op alle pijlers levert het beste rendement, (2) vooral de pijlers mensen en IT blijven achter, maar (3) IT is wel een belangrijke ‘enabler’ voor ontwikkeling op de andere pijlers.

 

Hoe maak je dit concreet? Ik ben zelf betrokken geweest bij de ontwikkeling en implementatie van een distributie planningsysteem bij Coca-Cola Enterprises. Een groot project over meerdere landen met driehonderd gebruikers. In workshops volgens het ‘train-de-trainer’ concept leerden wij de key-users de methodologie, maar ook het effect van vele business rules, om zo gefaseerd de slag te maken. Het resultaat: een tevreden organisatie, jaarlijks tientallen miljoenen dollars besparing en de nominatie voor de prestigieuze Franz Edelman Award (prijs voor het beste toegepaste OR-project vanuit de wetenschap). Maturity ten voeten uit!

Hoe volwassen bent u op de diverse pijlers?

Reageer op dit artikel