blog

Rotterdam op weg naar 21 miljoen teu in 2015 ?!

Distributie

Rotterdam op weg naar 21 miljoen teu in 2015 ?!
Klik voor vergroting: Rotterdam op weg naar 21 miljoen teu in 2015??

De containeroverslag in Rotterdam bedroeg in 2006 9,6 miljoen teu. Dit betekende een groei van 4 procent ten opzichte van 2005, en dit is een terugval na enkele jaren met meer dan 10 procent groei in de overslag.

Rotterdam verliest een klein beetje terrein op concurrenten Hamburg en Antwerpen, want in deze havens is de containeroverslag vorig jaar gegroeid met zo’n 8 tot 10 procent elk. Dit was zeker voor Antwerpen te verwachten, aangezien de nieuwe containerterminal aan het Deurgancksdok sinds de zomer van 2006 ‘open for business’ is en in de resterende maanden van 2006 zo’n 800.000 teu overgeslagen heeft.

 

Wederom forse groeipercentages voor de containeroverslag in de drie belangrijkste havens in de Hamburg – Le Havre range dus, en dit roept de vraag op wat we nog kunnen verwachten. Volgens recent onderzoek in opdracht van de haven van Hamburg kunnen we in Noord-West Europa onze borst natmaken, want zij voorspellen de komende tien jaar nog een verdubbeling van de containeroverslag in de range van circa 30 naar 60 miljoen teu. Dit zou voor Rotterdam een groei naar 21 miljoen teu betekenen, met een groeipercentage van zo’n 9 procent per jaar! Een erg hoge groeivoorspelling, zeker hoger dan die van het Rotterdams Havenbedrijf zelf. Het Havenbedrijf mikt in haar Havenplan 2020 uit 2004 op een overslag van 16 miljoen teu in … 2020. Als dit bewaarheid wordt, zal vrijwel zeker de koppositie in de Europese containeroverslag worden overgedaan aan Hamburg.

 

Een groei naar 21 miljoen teu in Rotterdam in 2015, zou dat überhaupt kunnen? Laten we daarvoor even een aantal zaken op een rij zetten. Ten eerste komt de voorspelling van Hamburg niet uit de lucht vallen, deze is mede gebaseerd op de gegevens van de gerenommeerde consultancybureau’s ISL, OSC en Drewry. Ten tweede komt de brandstof voor een 9 procent groei in de Noord-West Europese overslag van China, dat al vijf jaar op rij een economische groei van boven de 10 procent en een groei in de containeroverslag van boven de 25 procent kent. Ten derde, en dat is misschien verrassend, moeten we concluderen dat met de komst van de nieuwe Euromax terminal en uitbreidingen bij ECT en APM in 2007/2008 en de Tweede Maasvlakte in 2012 de Rotterdamse haven aan de zeezijdige kant deze forse groei waarschijnlijk nèt operationeel aankan. Het grote knelpunt voor overslag van 21 miljoen teu in 2015 zal de landzijdige afhandeling van de containers worden, in de haven zelf maar vooral bij de binnenvaart- en spoorterminals in het achterland. Met de huidige Europese intermodale investeringsplannen is het simpelweg onmogelijk om deze stroom aan containers via spoor en binnenvaart te handlen, en dit betekent dat het aandeel van de weg en shortsea weer zal gaan stijgen. Dit is mede omdat er onvoldoende besef in Europa en Nederland is dat grootscheepse nationale en internationale investeringen in intermodale terminal capaciteit essentieel is voor economische groei. Dit is de grootste hinderpaal voor de mogelijke handling van 21 miljoen teu in Rotterdam in 2015.

Reageer op dit artikel