artikel

Dit is PFAS en daarom raakt het de transportsector

Distributie 688

PFAS. De onzichtbare sluipmoordenaar voor mens, milieu en nu ook voor de transportsector. Maar wat is PFAS eigenlijk en waarom schaadt het de logistieke sector?

Dit is PFAS en daarom raakt het de transportsector

PFAS staat voor poly- en perfluoralkylstoffen. Dat zijn door de mens gemaakte chemische stoffen die van nature niet in het milieu voorkomen, maar door het veelvuldige gebruik in de industrie op heel veel plaatsen in de bodem en het grondwater blijken te zitten.

Deze stoffen zijn onverwoestbaar en daardoor populair in de industrie. Zo werd er onder andere bakpapier, blusschuim, make-up en verf van gemaakt. Nadeel is dat de stoffen nauwelijks afbreken en in het milieu achterblijven.

Schadelijkheid PFAS en nieuwe regels

Dat PFAS schadelijk is voor het milieu is al bekend sinds 2012. Maar pas sinds juli dit jaar is er regelgeving over hoeveel gram PFAS een kilogram grond mag bevatten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven presenteerde in juli de nieuwe regelgeving: iedere kilo grond mag niet meer dan 3 microgram PFAS bevatten. Denk aan grond bestemd voor  woningbouw en industrie.  Voor natuurgebieden en landbouwgrond gelden strengere eisen; namelijk 0,1 microgram per kilo grond.

 

pfas

 

Dit is het probleem

Door de aangescherpte regels en dan met name de stelnorm van 0,1 microgram per kilo grond, komen baggeraars en dus ook transportbedrijven die de grond moeten afvoeren in de problemen. Reden: ze kunnen de afgegraven grond bij woningbouwprojecten niet kwijt. De grond die afgegraven bevat namelijk veel te hoge PFAS waarden dan toegestaan is voor landbouw- en natuurprojecten; denk aan ophogen van weilanden of de aanleg van geluidswallen bij natuurgebieden. Het resultaat: het werk ligt stil.

PFAS versus stikstof

PFAS is dat hetzelfde als het stikstof probleem? Nee. Het gaat hier om twee verschillende problemen.

Lees ook: Stikstofuitspraak: de gevolgen voor bestaande en nieuwe distributiecentra

De oplossing

Staatssecretaris Van Veldhoven onderkent dat de nieuwe regels voor problemen zorgen. Zij ​ wil daarom  dat het RIVM zo snel mogelijk bepaalt wat een veilige norm is voor het gebruik van grond met PFAS. Uiterlijk 1 december wil ze duidelijkheid. Van Veldhoven heeft ook een taskforce ingesteld, waarin bedrijven en overheden samenwerken om PFAS-knelpunten op te lossen.

 

Reageer op dit artikel