artikel

Prijs voor onderzoek duurzame last mile

Distributie Premium 771

Prijs voor onderzoek duurzame last mile

Consumenten laten zich sturen in het kiezen van een ‘groen’ tijdslot voor het leveren van online boodschappen. Dat toont onderzoek van Tatjana Mirosnicenko (Rotterdam School of Management) aan. Ze won er de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG mee.

Na het winnen van de prijs, een cheque van 1.000 euro, werd Mirosnicenko overspoelt met reacties. “Veel bedrijven en personen wilden meer hierover weten en hebben mij gevraagd hen te helpen op dit vlak.” Inmiddels is ze werkzaam als consultant bij CAMELOT in Keulen. Ze deed in 2017 het onderzoek in het kader van de afronding van haar Master in Supply Chain Management op de Rotterdam School of Management. Bijzonder is dat Mirosnicenko daarbij het onderzoek niet in opdracht van een enkel bedrijf deed. “Toen ik begon aan mijn master thesis kon ik ervoor kiezen om een probleem voor één specifiek bedrijf op te lossen, of ik kon gaan voor een mogelijke oplossing voor een probleem dat op meerdere plekken speelt. Ik koos voor het tweede. Omdat mijn begeleider Dr. Niels Agatz vanuit eerdere studies mensen kende bij Albert Heijn, heb ik mijn eerste resultaten aan hen gepresenteerd.”

Duurzaam thuisbezorgd

KPMG reikt de prijs ieder jaar uit voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een meer duurzame samenleving. Mirosnicenko won de prijs voor de bijdrage die zij met haar onderzoek levert aan de manier waarop online gekochte, dagelijks boodschappen op een duurzame manier bij de consument kunnen worden thuisbezorgd. Door consumenten te stimuleren om van tevoren een door de retailer gekozen tijdslot te kiezen, kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer worden . Door de consument bovendien in staat te stellen zijn ‘groene gedrag’ via de sociale media te delen, groeit ook de motivatie bij andere klanten om met mee te doen. Mirosnicenko: “Door het voor klanten makkelijk te maken om hun aankoop te delen op social media zoals Twitter of Facebook, zie je dat ze dit makkelijk gaan delen. De groep die tijdens mijn onderzoek met een financiële incentive werd gestimuleerd om een tijdslot te kiezen was iets minder actief in het delen via social media, terwijl de groep met de ‘groene’ incentive hiertoe wel meer geneigd was.” Mirosnicenko heeft haar idee in de markt getoetst en hieruit blijkt dat er veel draagvlak voor bestaat. “Een goed voorbeeld van een idee dat ook praktisch uitvoerbaar is en bijdraagt aan het realiseren van de milieudoelstellingen”,  adus Jerwin Tholen van KPMG en juryvoorzitter.

Last mile is kostbaar

Voor veel online bedrijven vormt de bezorging van producten een groot probleem omdat de consument op het tijdstip van levering niet altijd thuis is. De last mile is voor veel ondernemingen dan ook relatief kostbaar. Het onderzoek van Mirosnicenko laat zien hoe supermarkten consumenten kunnen bewegen te kiezen voor een bezorgmoment dat de retailer het beste uitkomt, waardoor de bezorging efficiënter kan plaatsvinden en het milieu kan worden ontzien. “Het delen van content op de sociale media leidt ertoe dat consumenten kiezen voor een duurzamere bezorging van hun boodschappen die van invloed is op de hoeveelheid transport. Wat haar idee bijzonder maakt is dat het niet alleen leidt tot minder milieubelasting, maar ook tot minder kosten voor de onderneming”, aldus Tholen.

CO2 uitstoot verminderen

Door de bezorging van producten efficiënter uit te voeren kan de transportstroom aanzienlijk worden teruggebracht en de CO2 uitstoot worden verminderd. Bovendien wordt door de inzet van de sociale media duurzaam gedrag gestimuleerd. De klantloyaliteit wordt vergroot omdat volgens Tholen de consument een goed gevoel heeft bij de mogelijkheid die de supermarkt biedt. “De supermarkt doet goede zaken voor zijn bekendheid en reputatie omdat iedere post op de sociale media bijdraagt aan het merk en het groene imago van het bedrijf. Tenslotte levert het idee de winkel en de vervoerder aanzienlijke kostenbesparingen op.” Hoewel Mirosnicenko vooral heeft gekeken naar de supermarkten is deze formule geschikt voor een groot aantal online retailers.

Lees ook: E-logistics: De last mile maakt het verschil

Reageer op dit artikel