Uber-ization van de Logistiek: Vloek of zegen?

Prof. John Manners-Bell, CEO van onderzoeksbureau Transport Intelligence stelt dat technologische innovaties verstrekkende gevolgen voor de logistiek kunnen hebben. Onder de naam Uber-ization voorspelt hij voor 2015 een aantal technologische doorbraken a la Uber voor de taxiwereld, die de wereld van de transport radicaal op zijn kop kunnen zetten.

Moeten we blij zijn met dit soort ontwikkelingen?

Manners-Bell lijkt te denken van wel; hij stelt:"technologische innovaties maken het mogelijk maken om de klant de controle te geven over waar en wanneer het pakket wordt geleverd leidt tot hogere bezorgtarieven en betere klanttevredenheid."

Na het aanvankelijk enthousiasme over Uber, worden de laatste tijd de vraagtekens steeds groter. Is Uber wel zo sociaal? Of is het 'gewoon' een nieuwe beursgigant die met oneerlijke concurrentie alleen maar gaat voor winstmaximalisatie?

Hoe moeten we een eventuele Uber-ization van de Logistiek duiden? Een mooie kans? Een bedreiging? Enthousiast binnenhalen en alle ruimte geven? Met scepsis bekijken en de kat uit de boom kijken? Ik ben benieuwdd naar uw visie hierop.