Kunnen we bedrijven als Albert Heijn, IKEA en Zalando alleen maar aanpakken met klantenacties?

Het blijft maar tobben met de arbeidsomstandigheden bij de logistiek in een aantal toonaangevende bedrijven. Dat onderwerp raakte me al een jaar terug. In december 2013 ben ik al voor mezelf achtergrondonderzoek gaan doen. In april 2014 heb ik daarover de volgende blog geschreven, die al weer 4000 keer is gelezen: Hoe Zalando, Ahold, Amazon en Ikea de logistiek verschralen (zie ook: www.logistiek.nl/Supply-Chain/algemeen/2014/4/Hoe-Zalando-Ahold-Amazon-en-Ikea-de-logistiek-verschralen-1505465W). Ondanks interessante reacties van het hoofdkantoor van Zalando zelf blijkt het toch nog steeds niet lekker te lopen, getuige het artikel dat vandaag bij Logistiek.NL verscheen: ‘Werkomstandigheden Zalando-dc’s nog niet in orde’ (zie ook: www.logistiek.nl/Carriere-Mensen/personeelsbeleid/2014/9/Werkomstandigheden-Zalando-dcs-nog-niet-in-orde-1591291W/).

Nu begin ik me af te vragen of je de veranderingen bij dergelijke bedrijven alleen nog maar voor elkaar kan krijgen door massale klantenacties te organiseren, zoals er bij 'Lekker dier' op de kiloknallers wordt ingehakt. Wat denkt u daar van?