Hoe verschillend zijn de diverse e-warehouses

Onlangs heb ik een blog geschreven over de verschillen tussen een (retail) warehouse en een e-warehouse (zie http://bit.ly/1iOQGeg ) Echter ik kan me levendig voorstellen dat er ook (grote) verschillen zijn tussen de diverse e-warehouses. De producten hebben verschillende kenmerken maar ook de order structuur zullen verschillen.

De kenmerken van de producten lopen van uiteen van eenvoudig zoals boeken, CD’s, kabeltjes, inktpatronen e.d. tot breekbare producten zoals glaswerk (vazen met bloemen, flessen wijn of bier) tot producten die een bepaalde conditionering nodig hebben (diepvries, agf, vlees en vleeswaren)  of producten die met een bepaalde gewicht (één kg bananen, dus niet 1,5 kg !) besteld worden of producten die een hoge waarde hebben (smartphones).

De orderstructuren verschillen ook enorm, we bestellen wel één boek, maar niet één appel. Orders met een regel waarbij een stuk besteld wordt, worden vaak separaat afgehandeld. De orders voor e-food hebben meestal een bepaalde omvang, daar meestal voor enkele dagen eten of voor een feestje besteld wordt. Waarbij ook goederen uit diverse gebieden (koel, droge kruideniers waren, agf, etc) per klant bij elkaar gevoegd moeten worden. Bij kleding worden vaak meerdere maten besteld, waarvan er grote aantallen (40 – 70 %) retour komt.

Welke e-warehouses (-processen)  onderscheid jij en waarom maak je dat onderscheid ?

(note:het gaat niet over de aansturing door een WMS)