nieuws

‘Bijna helft medewerkers in logistiek niet klaar voor de toekomst’

carrière & mensen 3215

Bijna de helft van de werknemers werkzaam in de logistieke sector vindt dat zijn of haar huidige baan onvoldoende ruimte biedt voor de ontwikkeling van nieuwe technische vaardigheden. Zorgwekkend, zo stelt recruitmentbureau Hays in een vandaag verschenen onderzoek, omdat de sector aan de vooravond staat van grote technologische veranderingen op het gebied van robotisering, automatisering en Artificial Intelligence (AI).

‘Bijna helft medewerkers in logistiek niet klaar voor de toekomst’

Deze conclusies trekt recruitmentbureau Hays, naar aanleiding van het onderzoek ‘Baan van de Toekomst’. Uit dit onderzoek, waarin 350 mensen werkzaam in de logistiek werd gevraagd naar hun verwachtingen voor 2030, komt onder andere naar voren dat meer dan een derde (36 procent) vindt dat er onvoldoende trainingen worden aangeboden om de kennis en vaardigheden op peil te houden.

Continue bijscholing essentieel

Er is ook naar de huidige kennis en ontwikkelmogelijkheden gekeken. Meer dan de helft (52 procent) van de medewerkers zegt dat zijn of haar kennis over technologische ontwikkelingen in de sector nu niet up to date is. Terwijl ontwikkelmogelijkheden beperkt zijn, is maar liefst 90 procent van de ondervraagden vindt dat continue bijscholing essentieel is om in de logistieke sector inzetbaar te blijven.

Banen verdwijnen door digitalisering

Twee derde van de deelnemers aan het onderzoek, dat een vervolg is op een eerder onderzoek van Hays uit 2017, verwacht dat 10 tot 30 procent van de huidige banen over tien jaar is verdwenen door onder andere digitalisering, automatisering en robotisering. Toch denkt 50 procent dat deze ontwikkelingen ook voor nieuwe banen en mogelijkheden zorgen. Dit betreft vooral senior profielen en midden-management posities.

Planner wordt hightech data expert

Met name het beroep van planners is in de toekomst aan grote veranderingen onderhevig. De planner transformeert in een high tech data expert, die mensen verbindt met logistieke data en zelf proactief besluiten neemt. Mensen, zo blijkt uit het Hays onderzoek, blijven dus hard nodig om controles uit te voeren op transportsystemen die het proces automatiseren. Daarnaast is de mens nog altijd nodig wanneer de technologie faalt of als wensen van de klant buiten de capaciteiten van de machines vallen.

Zoek samenwerking met onderwijs

Het recruitment bureau adviseert bedrijven in de logistiek om in te zetten op het duurzaam ontwikkelen van personeel. “Het besef is er. Echter, nu is het tijd actie te ondernemen door het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden. Dit is in veel vormen denkbaar, zoals ‘training on the job’, maar ook samenwerkingen met hogescholen en universiteiten. Voor veel bedrijven is dit heel belangrijk, maar het blijkt in de praktijk toch lastig te zijn”, verklaart Sergio Koosman, Business Line Manager Experts, bij Hays Nederland.

‘Supply chains worden complexer’

Volgens Koosman gaan met name de ‘doorgegroeide managers’ het de komende jaren het moeilijk krijgen in de logistieke sector. “Zij zijn voor de huidige eisen in het vakgebied onvoldoende hoogopgeleid en hebben moeite om te werken met data. Een supply chain manager van nu is een hoogopgeleide professional met analytisch vermogen en inzicht in cijfers. De traditionele logistiek bracht met simpel verstand producten van A naar B. Maar door globalisering en internationalisatie van de handel, zijn complexe supply chains ontstaan.”
Dat vereist, zo stelt Koosman, om overzicht, managen en besluiten nemen op basis van feiten die worden opgeleverd uit diverse gekoppelde databronnen. “Mede door de modernisering en een verschuiving van vervoerskennis naar management skills, zien we ook steeds meer vrouwen in het vak.”

Lees ook: 10 redenen waarom medewerkers vertrekken

Reageer op dit artikel