nieuws

Structureel tekort logistiek professionals houdt aan

carrière & mensen 1557

Het is inmiddels geen nieuws meer, veel regio’s hebben te kampen met een structureel tekort aan logistiek professionals. De laatste cijfers in de schaarste-index van Tempo-Team bevestigen dat opnieuw. Voor het eerst manifesteert zich in het afgelopen kwartaal een hoger tekort bij logistiek medewerkers dan bij professionals.

Structureel tekort logistiek professionals houdt aan

Met een index van 232, waarbij de arbeidsmarkt als ‘zeer krap’ kan worden gedefinieerd, zien we de schaarste-index voor logistiek professionals min of meer gelijk aan die van vorig kwartaal. De krapte is al geruime tijd hoog in deze beroepsgroep en lijkt daarmee meer van structurele aard. Dit geldt ook voor andere beroepen: ook in de ICT, bouw, onderwijs, zorg en techniek kampen ondernemers met personeelstekorten. Verder inzoomen op de beroepsgroepen leert dat de grootste tekorten zich grofweg manifesteren in de techniek (zowel MBO als HBO en WO), in de ICT (veelal HBO/WO), bouw (veelal MBO) en transport/logistiek (MBO en HBO/WO).

Steeds meer regio’s in de problemen

Regionaal manifesteert de schaarste zich in een steeds groter deel van het land. Maar liefst 28 van de 35 arbeidsmarktregio’s schuiven een kleur op in de kleurenschaal,die de schaarste visualiseert. De regio’s Zeeland, Midden-Brabant, Noordoost-Brabant, Achterhoek, Noord-Holland Noord, Flevoland, Holland-Rijnland en Drechtsteden zijn van ‘krap’ naar ‘zeer krap’ opgeschoven. Zuidoost-Brabant is dit kwartaal als enige regio een ‘lichtpuntje’ wat schaarste betreft: van ‘extreem krap’ naar ‘zeer krap’.
De regio’s gelegen van Zwolle in een lijn door het midden van Nederland naar het zuidwesten in de richting van Roosendaal blijven onveranderd op ‘rood’ staan in de schaarste-index.

arbeidsmarkt

 

In absolute zin zijn in het afgelopen kwartaal, net als de daar voorgaande twee kwartalen, verreweg de meeste vacatures geplaatst in de regio Groot-Amsterdam (1.200 unieke vacatures) gevolgd door regio Rijnmond (609 vacatures). De top-vijf functietitels is identiek aan voorgaande kwartaal, met de supply chain planner (317 vacatures) op eerste plek, gevolgd door logistiek manager en supply chain coördinator.
Wat het opleidingsniveau betreft is het overgrote deel van de vraag (86 procent) van de vacatures onveranderd blijven staan op minimaal een HBO opleidingsniveau, 14 procent betreft vacatures waarin minimaal MBO (met name MBO-4) volstaat. Een mismatch wordt zichtbaar tussen het opleidingsniveau van de beschikbare kortdurend werklozen en de vraag van werkgevers. Opvallend is namelijk dat het aandeel beschikbare werklozen op HBO niveau 47 procent is en op middelbaar niveau 34 procent. Een kleine mismatch is te zien bij de vacaturevraag, namelijk dat in 20 procent van de vacatures om parttimers wordt gevraagd, maar dat 95 procent van de kortdurend werklozen een fulltime baan zoekt.

Logistieke Arbeidsmarkt – schaarste-index
De logistieke arbeidsmarkt staat al een tijdje onder druk. Maar hoe zorgelijk is de situatie nu echt voor bedrijven die op zoek zijn naar logistiek professionals en/of logistiek medewerkers? Tempo-Team brengt ieder kwartaal gegevens uit verschillende bronnen bij elkaar en maakt exclusief voor Logistiek.nl een arbeidsmarkt schaarste-index. Dit keer de cijfers over het tweede kwartaal 2018.

 

Het is dit kwartaal voor het eerst sinds de eerste metingen in 2015, dat de logistiek medewerker schaarser is in de schaarste-index, dan de logistiek professional. Uit de laatste cijfers over de ontwikkelingen van de logistiek medewerker in het tweede kwartaal 2018 bleek, dat ruim een kwart van de ondernemers in de logistiek belemmeringen in de operatie (productie) ervaart door personeelstekorten. Bijgevoegde grafiek laat zien hoe de ervaringen in de verschillende sectoren zich heeft ontwikkeld. De sector Logistiek (Vervoer en Opslag) staat op de derde plaats van alle sectoren en is in een jaar met ruim 15 procent significant gestegen.

De complete infographic staat als pdf onder de grafiek

arbeidsmarkt

Reageer op dit artikel