nieuws

‘Uittocht van logistiek personeel dreigt in Amsterdamse regio’

carrière & mensen 3633

‘Uittocht van logistiek personeel dreigt in Amsterdamse regio’

De regio Amsterdam vreest een uittocht van logistieke bedrijvigheid door het nieuwe vrachtvluchten-beleid van Schiphol. Daardoor wordt het voor vrachtvervoerders minder aantrekkelijk om Schiphol als luchthaven te gebruiken. In de logistieke sector in Amsterdam werken enkele tienduizenden mensen.

Vanaf de komende winter hebben vrachtvervoerders minder slots gekregen om te landen en te stijgen vanaf Schiphol. De luchthaven heeft een nieuwe slot-verdeling gemaakt, die ongunstig uitpakt voor vrachtvervoerders.

Schiphol zit aan plafond vrachtvluchten

De nieuw verdeling is noodzakelijk aangezien Schiphol op dit moment al aan het plafond zit van 500.000 vliegbewegingen per jaar, waardoor het onverwacht een flink aantal vrachtvluchten moet schrappen.

‘Logistieke sector staat onder druk’

De Haarlemmermeerse wethouder voor Economische Zaken en Luchthavenzaken, Adam Elzakalai, stelt in reactie hierop tegen Stadszaken.nl, een website die bericht over stedelijke ontwikkeling, dat door deze maatregel de logistieke sector in de regio onder druk staat. Volgens hem overwegen verladers nu te verkassen naar België (Luik red.) of Duitsland.
Elzakalai is daar niet blij mee: “Het kan toch niet zo zijn dat wij als gemeente investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor logistieke bedrijven, zoals bijvoorbeeld met Schiphol Logistic Park, en dat men vervolgens zegt: “Dat landen en opstijgen van vrachtvluchten doen jullie maar elders want we zitten vol.”

Vrachtvervoerders kregen nul op het rekest

Toekennen van slots gebeurt via Europese regels, maar luchthavens mogen daarvan afwijken via zogenaamde local rules. Deze rules kunnen worden vastgesteld door het coördinatiecomité, een overlegorgaan waarin alle luchtvaartmaatschappijen zijn vertegenwoordigd. De vrachtvervoerders hebben om zo’n afwijking gevraagd, maar kregen nul op rekest bij de andere leden van het comité.

Dijksma kan niets uitrichten

Daarop hebben ze de hulp van (voormalig) staatssecretaris Dijksma ingeschakeld, maar ook zij kan Schiphol niet overrulen. “Alleen partijen die vertegenwoordigd zijn in het coördinatiecomité kunnen dergelijke local rules voorstellen, zoals de luchthaven Schiphol”, verklaarde Dijksma eerder in een brief aan de Kamer.

Aandeel vracht is marginaal op Schiphol

Probleem is dat de vrachtsector – in tegenstelling tot passagiersvluchten – relatief onbelangrijk is op Schiphol. Slechts een paar procent van alle vliegtuigen vervoert alleen maar goederen. Hun aandeel is de afgelopen jaren bovendien afgenomen doordat Schiphol steeds meer low-cost-carriers toelaat.

Vrachtvervoerders zoeken heil elders

Maar die paar procent vrachtvliegtuigen is volgens Elzakalai wel cruciaal voor de logistieke sector in zijn gemeente. Of de vrachtvervoerders hun heil massaal elders gaan zoeken, moet nog blijken. Maar de eerste signalen wijzen daar wel op en dat baart hem zorgen. “Laten we dit alsjeblieft niet onderschatten. De logistiek biedt werkgelegenheid voor duizenden mensen. Een logistiek bedrijf dat zich hier vestigt wil hier ook zijn vrachtvluchten kunnen afhandelen.”

Belangenorganisatie luiden ook noodklok

Begin deze maand uitten ook FNV, Evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands ook de noodklok over de beperking van vrachtverkeer op Schiphol. Net als Elzakalai vrezen zij fors banenverlies en ook het vestigingsklimaat in Nederland komt in het geding.

Luchtvrachtbedrijven vertrekken naar Luik en Brussel

Gevolg van de beperking van de luchtvracht vluchten is inmiddels dat meerdere maatschappijen (een deel van) hun cargoactiviteiten van Schiphol weghalen. Brussels Airport haalt Singapore Airlines binnen en het Russische AirBridgeCargo Airlines verkast naar Luik.

Luik investeert miljoenen in vrachtafhandeling

De luchthaven van Luik heeft maandag aangekondigd dat het twintig miljoen euro investeert in nieuwe faciliteiten voor de vrachtafhandeling. Daarmee speelt de Belgische luchthaven in op de sterk groeiende vrachtvolumes. Liège Airport profiteert onder meer van de restricties op vrachtvluchten vanaf Schiphol.

Capaciteitsuitbreiding met 30 procent

Vanaf 2018 breidt Liège Airport uit met bijna 20.000 vierkante meter extra opslagruimte, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd op zijn website maandag. In januari moet de eerste 6.000 vierkante meter klaar zijn. De rest volgt tegen het eind van het jaar. Dit vertegenwoordigt een capaciteitsuitbreiding van 30 procent.

Rusland dreigt met sluiting luchtruim

Rusland dreigt inmiddels met een sluiting van het luchtruim voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. De Telegraaf meldt dit vandaag. De Russen zijn boos omdat eerder genoemde vrachtvervoerder AirBridgeCargo niet langer op Schiphol mag vliegen, omdat ze het afgelopen seizoen te vaak niet op tijd hebben gevlogen.

Nederland belangrijke logistieke draaischijf

Voor Rusland is Schiphol een belangrijke logistieke draaischijf aangezien veel grote hightech distributiecentra in Nederland zijn gevestigd. Daarom is Schiphol voor Rusland een belangrijke draaischijf in de logistiek.

Reactie Evofenedex: ‘meer politieke sturing nodig’

Verladersorganisatie Evofenedex zegt in een reactie dat de ontwikkelingen in de luchtvaart in Nederland van de afgelopen maanden en nu vragen om meer politiek sturing. “De meerwaarde van luchtvaart voor de Nederlandse economie staat of valt met het sterke netwerk van KLM in combinatie met een goed en competitief aanbod vrachtvluchten. Het is nu zaak dat de politiek de regie over slottoedeling op Schiphol snel terugneemt en luchtvrachtmaatschappijen weer de ruimte geeft”, verklaart Evofenedex.

Reageer op dit artikel