nieuws

Groningen profileert zich met logistieke topstudies

carrière & mensen

Groningen profileert zich met logistieke topstudies

De twee logistieke master programma’s, Supply Chain Management (SCM) en Technology en Operations Management (TOM), van Rijksuniversiteit Groningen zijn officieel van start gegaan. De introductie voor de studenten is geweest, de colleges zijn al begonnen. Toch leek het programmadirecteur en hoogleraar Iris Vis zinvol om een startseminar te beleggen. “De studenten maken kennis met het werkveld en wat er allemaal gebeurt in de logistiek.”

Het startseminar maakt onderdeel uit van de ‘career week’ van de universiteit. Naast een inhoudelijk programma kan de groep studenten, die bij SCM voor 20 procent uit buitenlandse studenten bestaat, kennis maken met bedrijven tijdens de informatiemarkt. Bedrijven als DHL, PostNL, Districon, Spie, Centraal Boekhuis, Groningen Seaports, Ortec en Gasunie gaven acte de presence.

 

De nieuwe studies zijn bewust specialistisch van opzet en hebben een nauwe link met de lopende onderzoeksprogramma’s en het bedrijfsleven. Vis: “Op die manier kunnen studenten makkelijk aanhaken bij een onderzoek dat ze interessant vinden voor het maken van hun masterthesis.”

 

Investeren in onderzoek

Wetenschappelijk directeur van Dinalog Henk Zijm is blij met de toevoeging van twee specialistische masters aan het logistieke opleidingen aanbod in Nederland, en de opzet van de studies waarin samenwerken met bedrijven centraal staat. “Het samen onderzoek doen leidt tot meer implementaties en valorisatie”, aldus Zijm tijdens zijn speech. Hij lichtte een aantal Dinalog programma’s toe waarin ook de RUG een grote rol speelt. “Niet alle bedrijven zullen overleven door de crisis. Er komt een shake out. Bedrijven die overblijven moeten investeren in onderzoek, in business modellen met ‘shared profits’. Hiervoor is nog veel onderzoek nodig.”

 

Inschrijving Masters boven verwachting

Bij TOM zijn 35 studenten gestart, bij SCM 45. “Dat is boven mijn verwachting”, aldus Vis. “Van TOM zitten nu 13 studenten in New Castle om daar colleges te volgen. Hierdoor is deze masteropleiding internationaal erkend.”

Een aantal Chinese studenten koos voor SCM ondanks dat bij deze opleiding de internationale samenwerking niet van toepassing is. “Ik heb eerst internationale marketing in Nederland gevolgd maar vond dat te breed. Een reden voor mij om te kiezen voor SCM omdat de opleiding juist heel specifiek is en meer een ‘global’ insteek heeft”, aldus een van de studenten.

 

Dat de ‘funfactor’ tijdens de studie ook belangrijk is bevestigen JLN en Groningse studentenorganisatie TEMA. Zij informeerden de studenten over de extra’s die lidmaatschap van deze verenigingen oplevert. Naast ‘fun’ is het motiveren van studenten en het contact met het bedrijfsleven bij beiden het het belangrijkste doel. “Tijdens een buitenlands bedrijfsbezoek onderzoeken we hoe lean het bedrijf is”, aldus Peter Frima, voorzitter van TEMA, tijdens zijn toelichting. Bij beide clubs worden de inhoudelijke bezoeken en sessies afgewisseld met informele borrels. “We hebben net ons succesvolle jaarcongres met interessante presentaties achter de rug. Een borrel organiseren we zo’n drie keer per jaar”, aldus Anne van Lente, regio ambassadeur Noord van Jong Logistiek Nederland.

 

Het startseminar werd gecombineerd met een ‘Sciense meets business’ sessie ’s avonds. Dit is een serie bijeenkomsten om de contacten tussen de RUG en het noordelijke bedrijfsleven te bevorderen. De eerste bijeenkomst stond in het teken van logistiek en trok 70 deelnemers.

Reageer op dit artikel