nieuws

Wiskunde-leerlingen breken hoofd over containerlogistiek

carrière & mensen

Zo’n 60 top-wiskundeleerlingen uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Nederlandse Antillen en Iran hebben zich afgelopen weekend grondig verdiept in containerlogistiek. Hoeveel straddle carriers heb je nodig om een zeeschip zo efficiënt mogelijk te lossen? Dat was de vraag tijdens de Wiskunde Alympiade.

Wiskunde-leerlingen breken hoofd over containerlogistiek
Femke en Fayette van het Bonhoeffercollege uit Castricum overleggen over de efficiëntste manier om container over te slaan.

Normaal is het Golden Tulip-complex in Garderen een oase van rust in de Veluwse bossen. Dat was anders op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart. Zeventien teams van drie of vier wiskunde A-leerlingen pijnigden hun hersens over een ingewikkelde opdracht over containerlogistiek. Negen teams komen uit Nederland, de andere landen vaardigden twee teams af.

 

De aftrap was op vrijdagochtend 11.00 uur met een korte presentatie van Iris Vis van de Vrije Universiteit Amsterdam, die samen met Aldine van der Ham-Aaten van TBA Delft verantwoordelijk was voor de logistieke input. Zaterdagmiddag om 13.00 moesten de leerlingen hun oplossing in de vorm van een werkstuk inleveren.

 

Geen uitslapen

Uitslapen was er op zaterdag voor de meeste teams dus niet bij. "Vrijdagavond zijn we tot het begin van de netwerkborrel om 21.30 bezig geweest. Zaterdagochtend om 6.30 uur hebben we onze wekker weer laten aflopen", vertelde een vwo 5-leerling van het Raayland-college uit Venray. "Hoe laat het vrijdagavond is geworden? Laat", aldus de vermoeid ogende jongen een uur voor deadline.

 

Het Duitse team uit Bonn was zelfs na de borrel nog verder gegaan met de opdracht. Dat betekende dus een groot deel van de nacht doorwerken. "Of we de goede oplossing hebben gevonden? We denken in ieder geval een oplossing te hebben", antwoordt een leerling als hij even opkijkt van zijn laptop.

 

Praktijkgericht

De Wiskunde Alympiade is een initiatief van het Freundenthal Instituut uit Utrecht, dat onderzoek doet naar het verbeteren van het reken- en wiskundeonderwijs op lagere en middelbare scholen. De Alympiade is specifiek bedoeld voor leerlingen met wiskunde A in hun pakket, de variant waarin het oplossen van praktijkgerichte vraagstukken centraal staat.

 

"Lang niet overal wordt wiskunde op deze praktische manier toegepast. In Nederland zijn we daar heel ver mee", vertelt Liesbeth Walther van het Freudenthal Instituut. Uit andere landen komt wel steeds meer belangstelling voor deze aanpak. Deze twintigste Alympiade kende voor het eerst deelnemers uit Iran, terwijl twee heren uit Japan de hele wedstrijd nauwkeurig volgden. Ook Polen heeft interesse getoond in deze aanpak.

 

Laden en lossen
In de finaleopdracht van deze Alympiade stond een containerterminal centraal. De leerlingen moesten allereerst uitrekenen wat het efficiëntste rijschema is voor de in- en uitslag van containers door een straddle carrier.

 

De tweede opdracht was een stuk ingewikkelder. De leerlingen moesten aangeven hoeveel straddle carriers nodig om een schip en een aantal trucks zo efficiënt mogelijk te laden en lossen. Dat niet alle benodigde getallen vooraf waren gegeven, verhoogde de moeilijkheidsgraad. Elk team kreeg de gelegenheid om eenmalig deze gegevens via papier op te vragen of gedurende vijf minuten met een ‘adviesbureau’ te bespreken.

 

"Adviesbureau bijna vergeten"

De vier meiden van het Bonhoeffercollege uit Castricum vonden de opdracht pittig. "We hadden al een heel plan opgesteld om de opgave op te lossen, maar dat plan bleek niet te werken toen we alle gegevens hadden. Daarna liep het wel lekker", aldus Fayette uit Castricum.

 

"Wat deze opgave lastig maakt, is dat er geen logica in zit. Er zijn zoveel manieren om de containers te laden en te lossen, dat het lastig is om de optimale oplossing te vinden", vertelde teamgenoot Femke. "Wat we bijna vergeten waren, was onze afspraak met het adviesbureau. Pas twee minuten van tevoren dachten we eraan. Toen was er even paniek. O jee, wat moeten we vragen", herinnert Fayette zich.

 

Creativiteit

Tijdens de eindpresentatie op zaterdagmiddag bleek dat verschillende teams in hun zoektocht naar een oplossing erg creatief waren geweest. Eén team deed de suggestie om containers niet meer dan twee hoog op te stapelen. De extra ruimte die daarvoor nodig is, weegt niet op tegen de tijdwinst die wordt bereikt omdat nog maar één container verplaatst hoeft te worden als de onderste nodig is.

 

Een ander team maakte er een werktuigbouwkunde-opdracht in plaats van een wiskunde-opdracht van. Deze leerlingen stelden voor om de containers in een stelling te zetten. De bovenste containers kunnen dan gewoon blijven staan als je de onderste nodig hebt. "Grappig is dat containerterminals daadwerkelijk nadenken over dat soort oplossingen. Het is alleen lastig te realiseren gezien de krachten die vrijkomen", zei Iris Vis na afloop.

 

Uitslag

Het J.P. Thijsse-college zal vermoedelijk geen hoge ogen gooien. "We waren even vergeten dat eens schip dat aan de kade ligt ook geld kost en dat de daarvoor benodigde tijd geminimaliseerd moet worden", aldus een eerlijk teamlid tijdens de eindpresentatie.

 

Wat dat betreft zat de finale-opdracht goed in elkaar. "Het is altijd weer de vraag of een opdracht onderscheidend genoeg is. Dat is dit jaar geen probleem", aldus projectleider Tom Goris van het Freudenthal Instituut. Op 15 mei wordt de uitslag van de Wiskunde Alympiade bekend gemaakt.

 

Bent u benieuwd naar de opdracht? Download dan het onderstaande bestand.

 

 Finale-opdracht Wiskunde Alympiade 2009.pdf

 

Weet u de oplossing van deze opdracht over containerlogistiek? Voeg uw antwoord toe aan dit bericht door gebruik te maken van de reactiemogelijkheid onderaan deze pagina.

Reageer op dit artikel