nieuws

Logistics Labour Survey: steeds hogere pieken

carrière & mensen

Logistics Labour Survey: steeds hogere pieken
Logistics Labour Survey

Het jaarlijkse marktonderzoek Logistics Labour Survey 2006 van Tempo-Team constateert dat logistieke organisaties het steeds moeilijker vinden om het werkaanbod goed in te schatten. Die onvoorspelbaarheid is de grootste bottleneck om goed te kunnen plannen. Het thema veiligheid op de werkvloer is volgens het onderzoek de belangrijkste trend.

Het Logistics Labour Survey (LLS) is in opdracht van Tempo-Team uitgevoerd onder ruim 600 bedrijven door Interview-NSS in samenwerking met NDL en het vakblad Logistiek. Het is de derde keer dat dit onderzoek wordt gepresenteerd. Het onderzoek concentreert zich op de logistieke arbeidsmarkt. Bedrijven krijgen vragen voorgelegd over de ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen, de verhouding tussen vaste medewerkers en flexwerkers, vertrekredenen, beschikbaarheid van personeel, prestatiemetingen en trends op HR-gebied.

 

Arbeidsplanning

Ten opzichte van vorig jaar geven veel meer bedrijven (56 procent, was 43 procent in 2005) aan dat ze geen kans zien om het werkaanbod goed in te kunnen schatten. Bijna twintig procent ziet de onvoorspelbare markt als een obstakel om tot een behoorlijke planning te kunnen komen. Het steeds extremer worden van piek- en dalpatronen in het werkaanbod, staat op de tweede plaats van trends, die van invloed zijn op de logistieke arbeidsmarkt. Met stip gestegen naar de eerste plaats is het thema veiligheid op de werkvloer. Van de geënquêteerde bedrijven zet 69 procent dit onderwerp hoog op de agenda.

 

Vaste dienst

Het aantal logistiek medewerkers zal in de komende periode groeien. Ruim 21 procent van de bedrijven meldt een toename, 8 procent denkt met minder mensen toe te kunnen, 66 procent wil het aantal medewerkers gelijk houden. Ook het aantal uitzendkrachten neemt toe. Al lijkt het er op dat vooral kleine organisaties de voorkeur geven aan mensen in vaste dienst. Enorme behoefte is er aan productiemedewerkers, orderpickers en heftruckchauffeurs. De helft van de bedrijven ziet uitzendbureaus als de belangrijkste wervingsbron.

 

Meer onderzoeksresultaten in ons dossier LLS

Lees ook: Nadenken over krappe arbeidsmarkt (september 2006)

Reageer op dit artikel