blog

Iedere CEO zou CIC moeten worden

carrière & mensen

Iedere CEO zou CIC moeten worden
Rudy Vellema

De dagelijkse beslommeringen houden ondernemers te vaak bij het nu. Daarom pleit Rudy Vellema voor een Chief Information and Change (CIC).

Stel: je koopt een kavel en bouwt op een stevig fundament je eigen bedrijfspand. Na een paar jaar succesvol ondernemen is het tijd voor uitbreiding. Je kavel is echter te klein. Misschien constateer je zelfs wel dat je bovendien op de verkeerde plek in Nederland zit. Was je bedrijfspand en terrein maar als Lego: je breekt alles eenvoudig af en bouwt het ergens anders inclusief het fundament weer snel op. Maximale flexibiliteit, dat is wat je eigenlijk zoekt als ondernemer.

Wat geldt voor je bedrijfslocatie, is ook van toepassing op je gehele bedrijf. We kunnen niet meer bouwen op vaste zekerheden en gelijkblijvende omstandigheden. Een toekomstbestendig bedrijf is gebouwd op een fundament van flexibiliteit en dus Change. Dat klinkt heel tegenstrijdig. Een fundament hoort immers stevig en stabiel te zijn. Een voortdurende focus op verandering is echter de meest zekere basis voor blijvend succes. Alle informatie die tot je komt, moet je beoordelen op wat je ermee kunt voor de toekomst van het bedrijf. Wanneer heb je bijvoorbeeld voor het laatst gesproken met jouw klant over hoe zijn bedrijf er over vijf jaar uitziet en wat dat voor jullie gezamenlijke logistiek betekent?

Te vaak in het NU

De dagelijkse beslommeringen houden ondernemers te vaak bij het nu. Onze operationele processen: NU. Onze commerciële leads: NU. Onze HRM-afdeling: problemen van NU. Kortom, we hebben het te druk voor verbetering. Van een in beton gegoten strategie en te rigide vastgelegde bedrijfsprocessen komt niets goeds. Sterker nog: het betekent vroeg of laat de ondergang van ieder bedrijf. Kijk naar de lange lijst van voorbeelden van bedrijven die in eerste instantie uiterst succesvol waren, juist doordat ze out of the box dachten en later (bijna) ten onder gingen door gebrek aan veranderend vermogen. Denk aan V&D, Scapino, lingeriemerk Marlies Dekkers en zelfs Lego, dat groot werd door het meest flexibele speelgoed ter wereld en later bijna kapot ging aan star management. Allemaal veranderden ze te laat. Niet alleen hun strategie, maar ook bedrijfsprocessen, commercie en zelfs de financiering werden te laat tegen het licht gehouden.

CIC: Chief Information and Change

In de top van de meeste bedrijven zitten een CEO en een CFO. Dus iemand die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van vandaag (executive is immers uitvoering) en iemand die verantwoordelijk is om vast te leggen wat we in het verleden hebben gepresteerd. Weinig focus dus op de toekomst.
Ik pleit er dan ook voor dat iedere CEO zichzelf verandert in een CIC: Chief Information and Change. Iemand die verantwoordelijk is voor informatievergaring en -verstrekking en ervoor zorgt dat deze informatie wordt gebruikt voor de voortdurende verbetering van het gehele bedrijf. Tevens zorgt goede informatie naar binnen en buiten de organisatie voor betrokkenheid van medewerkers en klanten bij uw veranderingsplannen.

Niet de sterksten of slimsten overleven

En voor alle lezers die geen CEO zijn: wacht niet op hem. Betrokkenheid betekent ook dat je zelf het initiatief kunt nemen. Betrek je collega’s bij de vraag hoe we het beter of slimmer kunnen doen. Neem wekelijks even de tijd om samen te brainstormen over Change en stop pas als je twee goede ideeën hebt. Overwin de weerstand, voer ze uit, vier jullie succes, niets is onmogelijk. Je kunt zelfs flexibiliteit in het bedrijfspand brengen zonder Lego. Huur het gewoon. Natuurlijk is dat iets duurder. Maar zoals Charles Darwin al zei: “Het zijn niet de sterksten of de slimsten die overleven, maar degenen die het beste reageren op veranderingen.”

Dit artikel is verschenen in Logistiek Magazine februari 2016… 

Reageer op dit artikel