blog

Tijdperk uurtje-factuurtje is voorbij

carrière & mensen

Tijdperk uurtje-factuurtje is voorbij

Het was weer zover. De kick-off van een nieuw logistiek conceptontwikkelingsproject zat erop en de ideeën gierden met ongeremd enthousiasme door mijn hoofd. Dit proces vindt bij mij dan altijd plaats rondom het slapen. Zo ontstond bij mij ook de volgende vraagstelling: waarom zijn deze waardevolle denkmomenten eigenlijk geen werkuren?

Een recent onderzoek van innovatiegoeroe Gijs van Wulfen (Why You Get Your Best Ideas Outside of Work?) bevestigt dat wij onze eureka-momenten vooral buiten werktijd beleven:

  1. Vlak voor, na en tijdens het slapen: 22%
  2. Tijdens een fysieke inspanning (wandelen, hardlopen, etc.): 15%
  3. Onder de douche: 11%
  4. Tijdens het auto- en motorrijden: 9%
  5. Pratend met anderen of juist alleen: 7%

Minder dan 1% van alle eureka-momenten vindt plaats tijdens de klassieke werktijd. Gijs stelt daarom terecht: “You might even wonder what the hell do you do at work then”. Een terechte vraag, zeker als het gaat om de inzet van (externe) project- en adviescapaciteit.

Co-creatie in plaats van generieke ondersteuning

Bedrijven zijn de afgelopen jaren veel kritischer en bewuster geworden bij het inhuren van consultants voor het oplossen van hun (logistieke) vraagstukken. Het uurtje-factuurtjemodel, dat altijd weer onverwachte tegenvallers oplevert, is achterhaald. Het gaat toch niet om de geleverde inspanning, maar juist om het behaalde resultaat? Bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn en financiële risico’s beperken.

Het recente faillissement van de adviestak binnen het bolwerk BoerCroon is hiervan het levende bewijs. Hierbij speelt ook een rol dat er steeds minder behoefte is aan generieke ondersteuning, maar juist aan een specialist die onderdeel is van het team van de opdrachtgever. Co-creatie is waar het nu om draait. Het delen (‘geven’) van specifieke kennis en kunde moet voorop staan en dan volgt de beloning (‘nemen’) vanzelf. Het einde van het uurtje-factuurtje tijdperk is nabij. Dus hoogste tijd voor een nieuwe propositie gericht op het resultaat!

Denken in toegevoegde waarde

Voor ons als logistici is deze nieuwe propositie eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het denken in toegevoegde waarde is ons immers met de paplepel ingegoten tijdens de opleiding en/of in de praktijk. Deze manier van denken is overigens ook zeer typerend voor het MKB en ondernemers (zie het initiatief van Hans Biesheuvel op www.ONL.nl en de wekelijkse zondagmorgenuitzending van De OndernemersClub). Deze sector is wars van tariefdiscussies en administratieve rompslomp, terwijl de koppeling tussen beloning en resultaat de basis is voor samenwerking.

Terugkomend op de vraagstelling of de nachtelijke denkmomenten toch geen projecturen zijn: het antwoord is dus volmondig “nee”. Waar of hoe je tot inspiratie komt, doet er niet toe. Wat het voor de klant of het project oplevert daarentegen wel. Slaap, of beter gezegd, maal er gerust nog eens een nachtje over!

Reageer op dit artikel