blog

Logistiek en the Art of <s>War</s> Living

carrière & mensen

Zelfs bij iets zakelijks als logistiek kan er wat emotie komen kijken. Dit realiseerde ik me toen ik een jaar geleden besloot het vak te verlaten. Mijn langverwachte droom om met mijn gezin in Italië te gaan wonen en daar een bed & breakfast met een druiven- en olijvenboomgaard te gaan runnen, gaat binnenkort in vervulling. Dat betekent veel voor me, vandaar de emotie, maar het is ook een mooi moment om terug te kijken op meer dan twintig jaar in het vak.

Logistiek en the Art of <s>War</s> Living

Ik vind het nog steeds een interessant gegeven dat de herkomst van het woord ‘logistiek’ zijn oorsprong heeft in het Franse woord ‘logistique’ dat voor het eerst werd gebruikt in het boek The Art of War uit 1838. Baron Henri de Jomini, een generaal in het Franse leger onder Napoleon, beschreef hiermee de organisatorische uitdagingen waarmee het leger te maken had. Sindsdien heeft de logistiek ons veel gebracht, en dit reikt vele malen verder dan iets destructiefs als oorlog. Door logistiek en supply chain management wordt onze wereld voorzien van voedsel en goederen. Dit is nog steeds voor een groot deel mensenwerk, maar ik voorspel dat hier op termijn nog grote veranderingen in zullen plaatsvinden.

Economies of scale

Ironisch genoeg vindt ook de term supply chain zijn oorsprong in de oorlog, de Eerste Wereldoorlog welteverstaan. In 1905 werd het woord voor het eerst gebruikt  in een nieuwsartikel van de Amerikaanse krant The Independent, waarin de oorlogssituatie werd beschreven. Ook hier ging om grootschalige zaken als het verplaatsen van troepen en het aanleveren van brandstof, voedsel en ammunitie. Na de oorlog luidde de industriële revolutie een nieuw tijdperk in van massaproductie. Machines namen veel mensenwerk over en door de economies of scale konden producten ineens voor veel lagere kosten geproduceerd worden.

De vorige eeuw stond in het teken van vele ontwikkelingen waarbij de logistiek zich steeds verder ontwikkelde en professionaliseerde. In de jaren ’80 werd in Financial Times voor het eerst de term Supply Chain Management gebruikt door Keith Oliver, een bekende Britse logistiek consultant.
Na die tijd volgden nieuwe oorlogen, waaronder de Golfoorlog, waarbij de efficiëntie van supply chain management keihard werd aangetoond. Rond 2000 brak echter een periode aan waarin optimalisatie, professionalisering en zelfs de ‘green supply chain’ centraal stonden. De opkomst van het internet en de IT hebben daar natuurlijk veel mee te maken gehad.

Verbonden met het thuisfront

Waar staan we nu? Ik denk dat supply chain management ons zoveel heeft gebracht, dat het bijna onmogelijk is om de waarde ervan te bepalen. Het reikt dan ook veel verder dan oorlog. We verstrekken voedsel en goederen aan de hele wereld en zelfs het kleinste pakketje wordt door de jarenlange investeringen in kennis en kunde netjes bij ons thuis afgeleverd, soms zelfs op dezelfde dag dat je iets hebt besteld. Moderne technologie maakt dit mogelijk. Snelle geautomatiseerde processen, geïntegreerde ketens en een logistieke infrastructuur die de hele wereld bedekt.  Ik zie het als een voorrecht dat ik mijn carrière in de logistiek heb opgebouwd en daar nu van kan profiteren door de supply chain eens van de andere kant te gaan ervaren.

Vanuit Italië, waar mijn familiewortels liggen, om druiven en olijven te verbouwen en een bed & breakfast te runnen. Daarbij zal mijn gezin niets te kort komen, want zelfs die oer-Hollandse potten pindakaas en zakken drop voor mijn kinderen zal ik daar probleemloos kunnen krijgen. Door de vrijheid die de IT en de logistiek ons hebben gebracht, blijf ik altijd verbonden met het thuisfront, zowel met mijn collega’s in de logistiek als met Nederland.

 

Bekijk hier de website van het prachtige nieuwe onderkomen van Ron Favrin in Italië: Villa Valente.
Reageer op dit artikel