blog

Hoe motiveer jij eigenlijk?

carrière & mensen

Het is voor veel leidinggevenden een lastig onderwerp: hoe motiveer ik mijn medewerkers. Belonen en straffen? Maak gebruik van de onderstaande vijf tips.

Hoe motiveer jij eigenlijk?
motivatie

Wellicht heb je deze uitspraak van Mathieu Weggeman wel eens gelezen:
‘Mensen die bij uw bedrijf solliciteren willen graag bij u werken en zijn vanuit zichzelf gemotiveerd. Professionals houden van hun vak en doen liever iets goed dan fout. Medewerkers komen geïnspireerd binnen… tot ze hun manager tegen komen.’
    
Blijkbaar zijn medewerkers al intrinsiek gemotiveerd en is het voor leidinggevenden de kunst deze motivatie voor de organisatie niet te verstoren. 
   
Belonen en straffen
De meeste leidinggevenden zijn nog opgevoed met het uitgangspunt ´goed gedrag belonen, slecht gedrag straffen´, en brengen dat dan ook in praktijk (extrinsieke motivatie). Vanuit de wetenschap is inmiddels bewezen dat dit uitgangspunt vaak een negatief effect heeft. Het vermindert de intrinsieke motivatie, het vermindert prestaties en creativiteit en het kan zelfs onethisch gedrag opwekken. 
   
Als je van de medewerker verwacht dat hij/zij creatief, innovatief en sociaal vaardig is en het werk kan niet gestandaardiseerd worden, dan zijn deze negatieve effecten het waard om achter je oren te krabbelen. 

       
Negatieve effect

Ter illustratie van dit negatieve effect een mooi voorbeeld van goed gedrag belonen uit huiselijke kring.

Vorig jaar wilden we Floyd (7 jaar) leren huishoudelijke klusjes te doen en ook de waarde van het geld wat meer in te laten zien. Naïef als ik was, bedacht ik het vroegere ´heitje voor een karweitje´. Voor ieder klusje mocht een kruisje gezet worden en dat kruisje was dan 50 eurocent waard. Ik moet eerlijk toegeven dat zijn begrip over geld wel toenam, want voor die mooie ´Hot wheels baan` moetsen wel heel veel kruisjes worden gehaald. Tot zover missie geslaagd.
Wat ons wel opviel, was dat Floyd opeens voor alle klusjes een kruisje wilde en belangrijker nog, dat hij ook steeds minder zin had om voor zo´n kruisje te gaan: missie mislukt.
     
Toen ik het boek ´Drive` van Daniel Pink las, hebben we gelijk het systeem afgeschaft. Twee eye-openers: het verslavende/gewenningseffect van de beloning en het feit dat je op deze manier een kind leert niets meer te doen tenzij er een beloning tegenover staat. Het heeft overigens een aantal maanden geduurd voordat Floyd weer, uit zichzelf en met plezier, de tafel dekte. Denk eens aan een dergelijk gevolg in een zakelijke context…
   
‘Drive’ kan ik echt aanraden om te lezen. Voor nu wil ik de koppeling maken met de uitspraak van Mathieu Weggeman: als leidinggevende heb je de uitdaging om de intrinsieke motivatie van de medewerkers de kans te geven. Dat doe je door te inspireren in plaats van te motiveren.
   
Hoe doe je dat? Hier 5 tips, de eerste 4 komen uit het boek Drive
       

  1. Zorg er als eerste voor dat de basis klopt. Als je medewerkers onderbetaald, dan wordt salaris een issue. Mensen gaan zich immers zorgen maken over het geld en dat houdt ze af van het aanspreken van hun eigen motivatie. Een eerlijk salaris, met eerlijke arbeidsvoorwaarden is een must.
       
  2. Geef de ruimte aan zelfsturing, aan autonomie. Beknot het niet door alle procedures en regelgeving. Mensen zijn echt in staat hun werk op de juiste manier te doen. Sterker nog, ze weten het beter dan jij. Manage niet het proces, maar leidt op het resultaat. Organisaties die hun mensen de autonomie geven in hun taak (wat), hun tijd (wanneer), hun team (met wie) en hun techniek (hoe) presteren beter.
         
  3. Geef medewerkers de ruimte om hun talenten te benutten en zichzelf te verbeteren. Creëer een werkomgeving zodanig dat de kans dat mensen in flow kunnen komen maximaal is. Dit is dè manier om het werkplezier te vergroten en de prestaties te verbeteren.
      
  4. Doelstellingen die alleen gericht zijn op winstmaximalisatie werken niet meer. Zorg dat het voor alle medewerkers duidelijk is `waarom ze doen wat ze doen`. Het hogere doel van de organisatie. En besef dat winst het applaus zou moeten zijn voor het goed behandelen van de medewerkers en de klanten (Ken Blanchard).
        
  5. Wees een rolmodel. Benut je eigen talenten, blijf zelf groeien en leren. Benadruk de talenten van de mensen in je omgeving, waardeer ze. En blijf zelf ook gecommitteerd aan de zingeving in jouw organisatie.

  

Voor jezelf zorgen    
Tot slot nog een mooie check voor jezelf. ´Wie motiveert zorgt in de eerste plaats voor zichzelf (of de organisatie), wie inspireert zorgt in de eerste plaats voor de ander.` 
      

Ik wens je veel inspireren toe! Ik ben benieuwd naar je reactie, heb je nog meer tips? Dat kan – heel graag – in het reactieveld hieronder.

Reageer op dit artikel